عدس پلو قالبی

عدس پلو قالبی

مـواد لازم برای شـش الی هفت نفر:

* برنج      چهار پیمانه
*عدس   یک و نیم الی دو پیمانه
*نمک    به میزان لازم
*روغن      نصف پیمانه
*دارچین   نصف قاشق مرباخوری
*زعفران دم‌کرده      چهار قاشق سوپخوری
*پیاز    یک عدد
*گوشت چرخ‌کرده     ۵۰۰ گرم
* کره      ۱۰۰ گرم
*خرما   ۴۰۰ گرم
*گردو     یک پیمانه
* رب گوجه‌فرنگی و فلفل سیاه     به میزان لازم


در قبل عدس‌پلو نذری (یا هر غذای نذری) را روی آتش (هیزم) طبخ می‌کردند و چه خوشمزه بود. ممکن است در این زمان امکانات لازم در بعضی مناطق وجود نداشته باشد تا غذا را روی آتش بپزند و ما می‌توانیم برای نزدیک شدن به طعم غذای نذری قبل، نیمی از برنج را برنج دودی بریزیم. هر دو برنج را با هم شسته، بخیسانید و طبق دستور دم کنید.

 طرز تهیه:

برنج را از دو ساعت قبل کاملا شسته و با آب گرم و چهار قاشق نمک خیس می‌کنیم. عدس را شسته و با دو قاشق سوپخوری روغن روی حرارت ملایم به مدت سه دقیقه تفت می‌دهیم، سپس به ‌آن آب گرم افزوده، روی حرارت گذاشته تا بپزد و آب عدس کاملا جذب آن شود. آب را به جوش آورده، یک قاشق سوپخوری روغن مایع به آن می‌افزاییم. برنج را در صافی ریخته و به آب جوش اضافه می‌کنیم. در این فاصله کف روی برنج را جمع نموده و اجازه می‌دهیم تا برنج پخته شود. برنج را آبکش کرده، کف قابلمه کمی روغن و آب ریخته، ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی را در قابلمه گذاشته، برنج و عدس را لایه لایه ریخته، لابه‌لای آن دارچین و در صورت تمایل ادویه پلویی می‌پاشیم. در ابتدای کار حرارت را کمی بسیار می‌کنیم. بخار برنج که در آمد، روغن را گرم کرده، روی برنج ریخته و دم کنی گذاشته و ۴۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا روی حرارت کم برنج دم بکشد. هنگام سرو، قالب دلخواه را با روغن و کره کمی چرب می‌کنیم. عدس‌پلو را در آن ریخته و کمی می‌فشاریم طوری که برنج خرد نشود. قالب را در ظرف سرو برمی‌گردانیم. گوشت را به همراه پیاز خرد شده در روغن تفت می‌دهیم. کمی رب گوجه‌فرنگی به آن می‌افزاییم یا می‌توانیم گوشت را با پیاز رنده شده، نمک و فلفل مخلوط نموده و به صورت کوفته ریزه در آوریم، روی حرارت بگذاریم و بعد از این که خودش را گرفت، کره اضافه نموده و هم بزنیم تا آب آن کشیده شده و در کره سرخ شود. هسته خرما را گرفته، لای آن گردو گذاشته، کنار کوفته‌های سرخ شده کمی تفت می‌دهیم تا طعم گوشت و کره را بگیرد، سپس عدس‌پلو را با خرما، گوشت و پلو زعفرانی تزیین می‌کنیم.

 نکته

اگر می‌خواهید عدس‌پلو شما طعم نذری‌های قدیمی را بدهد، نیمی از برنج آن را برنج دودی بریزید.

حتما هنگام آبکش کردن برنج، روی آن آب ولرم بریزید تا نمک اضافی برنج شسته شود. برای عدس‌پلو می‌توانید کشمش هم درست کنید، به این صورت که در آب حدود ۱۰ دقیقه خیسانده، آبکش کنید و در کره کمی تفت دهید.


آشپزی ما
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.