عدم اجرای تعهدات از سوی سازمان غذا و دارو/ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بعضی اقلام دارویی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی ضمن انتقاد از عدم اجرای تعهدات از سوی سازمان غذا و دارو، گفت: بعضی اقلام دارویی تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

خلیل اهوازی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت:با توجه به تغییر نرخ ارز، داروهای تولید داخل تا ۷۶ درصد و داروهای وارداتی بین ۳ تا ۸ برابر افزایش قیمت داشتند که دولت برای جبران این افزایش قیمت، مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه وزارت بهداشت لحاظ کرده است که از این مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به بیماری‌های صعب‌العلاج و ۴۰۰ میلیارد تومان به بیماری‌های خاص اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه مورخ ۱۴ تیرماه سال جاری مقرر شد، سازمان غذا و دارو برای جبران هزینه‌های داویی، باید این مبالغ را به صورت یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل کند تا آنها بتوانند قیمت تازه دارو را پوشش دهند، اما متاسفانه بعد از گذشت ۱۹ روز هنوز هیچ پرداختی انجام نشده است ؛ این در صورتی است که بر اساس اعلام معاونت نظارت و راهبردی، مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان برای فاز اول در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده شده است.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: علی‌رغم وجود مشکلات بسیار در سازمان تامین اجتماعی، هیئت مدیره این سازمان مصوب کرد تا زمان پرداخت یارانه‌ها، هزینه‌های دارویی را از محل منابع خود سازمان به بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، ام اس و بیماران پیوندی پرداخت کند، اما ادامه این روند برای سایر بیماری‌ها و اقلام دارویی منوط به دریافت یارانه است.

وی با اشاره به مضرات پرداخت این هزینه‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان، گفت: اگر نقل و انتقال یارانه‌های دارویی صورت نگرفته و سازمان تامین اجتماعی آن را بپردازد، سبب افزایش مطالبات داروخانه‌ها می‌شود که به خودی خود تبعات بعدی به دنبال دارد.

اهوازی خاطر نشان کرد: سازمان تامین اجتماعی هر ساله ۲۴ درصد از کل هزینه‌های درمانی خود را به هزینه دارو اختصاص می‌دهد اما این عدد برای سال جاری با توجه به تغییر قیمت‌ها به ۴۹ درصد رسیده است.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، همچنین گفت: بعضی اقلام دارویی به سبب بی‌عدالتی و عدم نظارت بر قیمت‌گذاری در استان‌های مختلف کشور به قیمت متفاوت به فروش می‌رسد که کمترین قیمت مربوط به تهران و بیشترین قیمت در شهرستان‌های حاشیه‌ای است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.