عدم افزایش “نرخ نان” تا پایان سال/ تحریمها مانع تامین “کالاهای اساسی” نشد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ذخیره سازی مناسب کالاهای اساسی در کشور گفت: در حال حاضر در خصوص تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و در شرایط ایده آلی به سر می بریم.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ عباس قبادی گفت: در قبل ۴ میلیون تن ذخیره سازی سیلو وجود داشته که این رقم در حال حاضر به ۱۷ میلیون تن ارتقاء پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه که این موضوع سبب شده است تا علاوه بر ذخیره سازی کالاهای خود به ویژه گندم در زمینه ذخیره سازی اقلام سایر کشورها نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم ابراز امیدواری کرد در سال آینده در زمینه توسعه هاب منطقه بیش از قبل نقش داشته باشیم.

قبادی با اشاره به اینکه طی دو سال قبل به رغم همه تحریمها و فشارهای خارجی و مشکلات نقل و انتقالات پولی و بانکی با هیچ کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی مواجه نبودیم تصریح کرد: مجموعه اقدامات ما سبب شد تا در مقابله با تحریمهای اقتصادی عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهیم چنانکه تحریمها مانع تامین کالاهای اساسی نشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه  با اشاره به اینکه ذخائر فعلی کالاهای اساسی در تاریخ کشور بی نظیر است افزود: علاوه بر کالاهای اساسی که به مقدار مورد نیاز در سطح بازار وجود دارد در راستای تامین ذخائر استراتژیک نیز تا پایان سال در شرایط ایده آلی قرار داریم و پیش بینی می کنیم  این شرایط تا سال آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی میزان واردات گندم را در سال قبل بالغ بر ۶ میلیون تن ذکر کرد و گفت: دراین راستا در سال جاری ۲۵۰ فروند کشتی به کشور وارد شده که با توجه به موضوع تحریمها حدود ۵ میلیون تن گندم خریداری شده و از این میزان ۲٫۵ میلیون تن وارد و بالغ بر ۱٫۵ میلیون تن نیز در حال تخلیه و ورود به کشور است.

قبادی همچنین، به خرید ۲ میلون تن روغن اشاره کرد و گفت: از این میزان بالغ بر ۱٫۹ میلون تن واردات روغن به کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه مخازن روغن خام در حال حاضر به اندازه کافی از این محصول انباشته شده است خاطرنشان کرد: در صورتی که تا پایان سال واردات روغن نداشته باشیم با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از کاهشی بودن قیمت شکر نیز در طی سال قبل و سالجاری خبر داد و گفت: علاوه بر ذخیره سازی مناسب این محصول تلاش شده است تا قیمت این کالای اساسی نیز مطلوب باشد.

به گفته وی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به کشور وارد شده است که پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان خواهد بود از این رو می توان گفت که تامین شکر تا پایان سال به خوبی دیده شده است.

قبادی در ادامه با اشاره به واردات ۷۵۰ تنی برنج به کشور اظهار کرد: در حال حاضر واردات برنج از دستور کار خارج شده است چرا که بحث حمایت از تولید داخل این محصول به خوبی در حال پیشروی است و پیش بینی می کنیم تا ۷ ماه آینده وضعیت کشور در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد.

وی همچنین به میزان تامین  و تولید مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: تامین حدود ۸۵ هزار تن مرغ منجمد انجام شده که از این میزان بالغ بر ۸۰ هزار تن از محل تولیدات داخل بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش کردیم تا قیمت خریداری شده مرغ از تولیدکنندگان به گونه ای باشد که انگیزه برای تولید را ترغیب و تشویق کند افزود: به رغم سالهای قبل که تامین نهاده های دامی و قیمت مصوب خرید، بعضا بی رغبتی را برای تولیدکنندگان به وجود می آورد تلاش شد این مهم مورد توجه قرار بگیرد و در حال حاضر این تمایل از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه واردات مرغ کمتر از ۲۰ هزار تن بوده است افزود:  امسال یک پنجم سال قبل واردات مرغ انجام شد که امیدواریم با حمایت از تولید داخل بتوانیم در بحث صادرات در سال های آینده حضور پر رنگی داشته باشیم.

قبادی با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخل در صدر برنامه های ما قرار دارد تصریح کرد: در زمینه تامین و تولید حبوبات در جایگاه مناسبی قرار داریم ضمن اینکه در خصوص تامین  جو حدود ۴ ماه موجودی و در زمینه تامین کنجاله سویا نیز که بالغ بر ۵۰۰ هزار تن ذخیره سازی انجام شده است شرایط ایده آلی وجود دارد که معتقدیم این شرایط ادامه پیدا می کند.

وی در ادامه از آمادگی این شرکت برای همکاری با دولت مبنی بر ارائه سبد کالایی خبرداد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا در زمینه تامین برنج، روغن، مرغ و سایر اقلام مورد تقاضا در سبد کالایی همکاری داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص تغییر نرخ نان افزود: تا پایان سال قیمت نان تغییری پیدا نخواهد کرد و شاهد افزایش قیمت نان نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: برای سال آینده در این راستا اعتبارات خوبی دیده شده است که مطابق با تصمیم مجلس، برنامه ریزی برای تعیین نرخ نان  صورت خواهد گرفت.

قبادی همچنین از آمادگی این شرکت مبنی بر اجرای قانون انتزاع بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: اقدامات مقدماتی انجام شده است و ما اعلام آمادگی می کنیم تا این مهم را هر زمان که اعلام شود ظرف یک هفته به اجرا درآوریم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.