عدم تفهیم “حق وکیل” به متهم سبب بطلان تحقیقات می‌شود

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مطابق قانون جدید آیین دادرسی کیفری، متهم می‌تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی، یک وکیل دادگستری به همراه داشته باشد و اهمیت این موضوع به حدی است که سلب حق تعیین وکیل یا عدم تفهیم این حق به متهم، بطلان تحقیقات را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، لایحه آئین دادرسی کیفری از جمله مقررات کاربردی است که در آن بسیاری از اصول دادرسی تغییر کرده است، به عنوان مثال به این قانون، قرارهای تامین کیفری برای جلوگیری از فرار متهم اضافه شده و همچنین برای کنترل متهم یا شیوه تحقیقات از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی استفاده شده است.
 
تفتیش و بازرسی مراسلات پستی، مخابراتی، رایانه‌ای، داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای از جنبه‌های نوین لایحه آئین دادرسی کیفری است.
 
استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی برای طرح شکایت یا دعوا از نوآوری‌های این قانون است. واگذاری موضوع ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و نیابت قضایی و ابلاغ اوراق قضایی به بخش خصوصی از نوآوری‌های تدوین کنندگان این لایحه است.
 
در قانون جدید آئین دادرسی کیفری، متهم می‌تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی، یک نفر وکیل دادگستری به همراه داشته باشد و حتی این حق باید پیش از شروع به تحقیق توسط بازپرس به متهم ابلاغ و تفهیم شود، این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که سلب حق تعیین وکیل یا عدم تفهیم این حق به متهم، موجب بطلان تحقیقات می‌شود.
 
در مواردی که بازپرس اجازه داده شده است تا برای تحقیق از شهود و مطلعان از طریق وسایل ارتباط از راه دور نظیر تلفن، نامه، ویدئو کنفرانس یا ارتباط رایانه‌ای اقدام کند. نهایت اینکه برای اولین بار در آئین دادرسی کیفری موضوع حمایت از شهود و مطلعان مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.