عدم تمایل “بخش خصوصی” برای استفاده از ارزهای “صندوق توسعه ملی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بخش خصوصی هیچ رغبتی برای استفاده از ارزهای موجود در صندوق توسعه ملی ندارد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پورقربان دبیر انجمن فنی مهندسی استان تهران در مراسم سالروز بزرگداشت صادر کنندگان برگزیده استان تهران که بعد از ظهر امروز برگزار شد با بیان مطلب بالا گفت: در دهه هشتاد به فعالان اقتصادی و صنعتی کشور وام های ارزی داده شد که آنها با استفاده از این وام ها اقدام به ایجاد کارخانجات جدید و توسعه واحدهای صنعتی خود نمودند.

وی افزود: متاسفانه امروز به فعالان اقتصادی گفته شده که وام خود را که براساس نرخ ارز ۹۰۰تومان دریافت کردند طبق نرخ ارز ۲۵۰۰تومان به صندوق بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله سبب بروز مشکلات بسیبار زیادی برای صادر کنندگان و تولید کنندگان شده است اظهار داشت: به همین خاطر است که بخش خصوصی در حال حاضر هیچ رغبتی برای استفاده از ارز های موجود در صندوق توسعه ملی ندارد.

دبیر انجمن فنی مهندسی استان تهران با تاکید بر اینکه بایستی وام های گرفته شده طبق نرخ روز گشایش اعتبار (ارز ۹۰۰ تومان) از صادر کنندگان گرفته شود اظهار داشت: باید در شرایط فعلی زمینه جلب اعتماد بخش خصوصی ایجاد شود تا فعالان بخش خصوصی دوباره برای توسعه واحدهای تولید ی خود اقدام به دریافت وام از صندوق توسعه ملی کنند.

پورقربان با انتقاد از تصمیمات لحظه ای اقتصادی دولت گفت: هر تصمیمی که در زمینه اقتصادی گرفته می شود بایستی با بخش خصوصی مشورت شود چراکه این بخش و اقتصاد ملی بسیار از تصمیمات لحظه ای آسیب دیده است.

پور قربان با تاکید بر گشایش اعتباری اسنادی(ال سی) براساس نرخ ۳۰ درصد گفت: متاسفانه بانکها به این مهم عمل نمی کنند و گشایش اعتبار اسنادی با نرخ بیش از ۳۰ درصد است.

دبیر انجمن فنی مهندسی استان تهران در تثبیت نرخ ارز گفت: پیشنهاد می کنیم دولت برای ۶ماه هم که شده نرخ ارز را تثبیت کند تا تولید کننده، صادرکننده و وارد کننده تکلیف مشخص شود.

وی همچنین پیشنهاد داد به جای یک روز یک هفته به عنوان روز ملی صادرات تعیین شود و در آن هر ساله ۵ مشکل از موانع صادراتی لغو شود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.