عدم حضور جنبش تغییر در نشست مسعود بارزانی با گروههای سیاسی کرد عراقی

با حساس تر شدن تحولات منطقه صف بندی ها نیز رفته رفته در کردستان عراق شکل منسجم تری بخود خواهد گرفت و به نظر می رسد حزب دمکرات کردستان عراق روزهای سختی در مقابله با انتقاد فزاینده های گروههای سیاسی از خود خواهد داشت.

بولتن نیوز: صف بندی گروه های سیاسی در کردستان عراق روز به روز شکل منسجم تری به خود می گیرد و این در حالی است که حزب دموکرات اقلیم به ریاست بارزانی، با هراس از این موضوع سعی دارد را تا با توسل به راه های متعدد فضای سیاسی را آن چنان بیاراید که امکان تقسیم قدرت میان همه گرو های اقلیم غیرممکن شود.

به گزارش صفحه عربی بولتن نیوز، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بعد از بازگشت از سفر اروپایی خود به کردستان عراق در جلسه ای با سران سایر گروههای سیاسی کرد عراقی در اربیل ، این گروهها را در جریان آخرین تحولات منطقه و کردستان عراق قرار داد.

این در حالی است که نوشیروان مصطفی امین هماهنگ کننده و رهبر جنبش تغییر در این نشست شرکت نکرد و اعلام کرد که آنها وقت خود را صرف مسائل حاشیه ای و فرعی نمی کنند .

در همین حال سران سه گروه اپوزیسیون در کردستان عراق با صدور بیانیه ای خواستار اتخاذ استراتژی مشخص و واحد در کردستان عراق شده و بار دیگر خواهان بازگشت قانون اساسی اقلیم کردستان عراق به پارلمان گشتند.

نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در سخنانی اعلام کرد که هیچ گونه بلوک بندی سیاسی در کردستان عراق وجود ندارد و گروههای سیاسی کرد عراقی مواضع واحدی در خصوص تحولات کردستان عراق دارند.

علی رغم شرکت برخی از گروههای سیاسی کردستان عراق در نشست با مسعود بارزانی ، صف بندی در میان گروههای سیاسی کردستان عراق وجود داشته و رفته رفته شکل منسجمی تر به خود می گیرد.

عمده ترین محور صف بندی را در کردستان عراق باید در قالب تلاش گروههای کرد عراقی برای محدود کردن انحصار قدرت در دستان حزب دمکرات کردستان عراق جستجو کرد. این گروهها بر این اعتقاد هستند که حزب دمکرات کردستان عراق، قدرت را در کردستان عراق قبضه کرده است و ضروری است که این وضعیت در شکلی سالم و دمکراتیک حل و فصل گردد.

از سویی حزب دمکرات کردستان عراق با مخالفت با بازگشت قانون اساسی اقلیم کردستان عراق به پارلمان ، نگرانی خود را از تلاشهای منسجم گروههای سیاسی کردستان عراق برای محدود کردن قدرت این حزب و تغییر سیستم سیاسی کردستان عراق از ریاستی به پارلمانی ابراز کرده و تاکید ورزیده است که قبل از بازگشت قانون اساسی کردستان عراق به پارلمان ضروری است توافقی ملی در خصوص این قانون شکل بگیرد که به اعتقاد کارشناسان به توجه به اختلافات موجود بین گروههای سیاسی کردستان عراق این توافق امکان پذیر نیست و بدین شکل قدرت کماکان در دستان حزب دمکرات کردستان عراق باقی خواهد ماند.

از سویی در سطح عراق ، گروههای کرد عراقی با انتقاد از نحو تعامل بارزانی با مالکی معتقد به بهبود روابط فیمابین هستند.

با حساس تر شدن تحولات منطقه صف بندی ها نیز رفته رفته در کردستان عراق شکل منسجم تری بخود خواهد گرفت و به نظر می رسد حزب دمکرات کردستان عراق روزهای سختی در مقابله با انتقاد فزاینده های گروههای سیاسی از خود خواهد داشت.

تغییر قانون اساسی اقلیم کردستان، مطالبه ای است که از چند ماه گذشته توسط احزاب اقلیم مطرح گردیده است و در این میان حزب گوران با پیش قراولی مصطفی نوشیروان سهم به سزایی در پیگیری این مطالبه دارد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.