عدم شفافیت در مواضع غرب به قابلیت‌های مذاکرات هسته‌ای آسیب می‌زند

۲۱م دیماه ،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: قطعا در مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵ مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت اما سردرگمی و شفاف نبودن مواضع طرف غربی به قابلیت‌های مذاکرات هسته‌ای آسیب زده بنابراین فرار غرب از پذیرفتن واقعیت‌ها و حقوق ایران موقعیت آنها را متزلزل‌تر خواهد کرد.

رضا طلایی‌نیک در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مذاکرات آتی ایران با اعضای ۱+۵ و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: غرب در مواجه با ایران با نوعی سردرگمی مواجه شده و محاسبات اشتباه آنها نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان سبب ناکامی‌ آنها در پیشبرد اهداف شوم خود و در نتیجه اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی افزود: محاسبات غرب دربارهٔ ایران، سوریه و مسائل منطقه با واقعیت‌ها هم‌خوانی نداشته بنابراین آنها در ادامه برنامه‌ها و پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای دچار نوعی سردرگمی شده‌اند.

طلایی‌نیک ادامه داد: اعلام آمادگی طرف غربی برای مذاکره با ایران پس از وقفه‌ای طولانی نشانگر محاسبات اشتباه آنها در قبال معادلات منطقه‌ای و بین‎‌المللی است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اگر رفتارهای قبل مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در مذاکرات آتی تکرار شود قطعا دور تازه مذاکرات بی‌نتیجه خواهد بود اما کاهش رویکرد فاصله‌گیری از اعمال تحریم‌ها و پذیرفتن حق غنی سازی اورانیوم ایران امکان نتیجه‌گیری از مذاکرات را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: آمریکا سعی دارد با تشدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در روند مذاکرات هسته‌ای خلل ایجاد کند و مواضع و رفتارهای غیر منطقی غرب در نتیجه‌گیری از مذاکرات تردید ایجاد خواهد کرد.

طلایی‌نیک با اشاره به تحریم تازه آمریکا علیه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران افزود:  آمریکا از پیشرفت‌های ایران و تحولات منطقه نگرانی راهبردی دارد بنابراین گسترش تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه سازمان صدا و سیما ناشی از پیشرفت و گسترش نفوذ معنوی و سیاسی ایران در منطقه و جهان است.

وی ادامه داد: اعمال تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه رسانه ملی و تشدید آن، نشانگر ضعف‌های اساسی این کشور در جنگ نرم است.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان یادآور شد: قطعا در مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵ مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت اما سردرگمی و شفاف نبودن مواضع طرف غربی به قابلیت‌های مذاکرات هسته‌ای آسیب زده بنابراین فرار غرب از پذیرفتن واقعیت‌ها و حقوق ایران موقعیت آنها را متزلزل‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.