عدم نظارت بر بازار اسباب بازی زمینه های قاچاق را فراهم می کند

با توجه به گروه سنی در جامعه و نیاز آنها به بازی با اسباب بازی و کمبود تولید این وسیله برای کودکان اهمیت ویژه ای به این موضوع در ایران احساس می شود.

فاطمه آقا میری کارشناس ارشد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با اشاره به وضعیت تولید اسباب بازی در کشور گفت: براساس آخرین بررسی های انجام شده در حال حاضر از کل مصرف اسباب بازی در کشور سهم تولید داخل تنها بین دو تا سه درصد بوده و مابقی مصرف از طریق واردات تامین می شود.

وی گفت: در حال حاضر وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش هر کدام به نوعی با مسائل صنعت اسباب بازی سرو کار دارند.

آقا میری اهمیت بخش خصوصی را در این امر قابل توجه دانست و گفت: تولید اسباب بازی بومی در حالی در کشور با مشکل مواجه است که بخش خصوصی در این زمینه کاملا تنهاست و عملا هیچ وزارتخانه و نهاد خاصی از آن حمایت نمی کند با این وجود برخی واحدها توانسته اند با سرمایه ای اندک هنوز به کار خود ادامه بدهند.

وی گفت: در صورتی که مسئولان توجه کافی را به این صنعت مهم نداشته باشند بازار داغ اسباب بازیها ی ایران به دلیل سهل انگاری مسئولان و ناتوانی بخش خصوصی به حیاط خلوتی مطمئن برای کالاهای وارداتی و حتی قاچاق تبدیل می شود.

آقا میری تصریح کرد: با وجود اینکه تاکنون هیچ گونه آمار رسمی از قاچاق اسباب بازی به کشور از سوی مسئولان ارائه نشده است اما شکی نیست که بیشترین حجم قاچاق اسباب بازی به ایران از بزرگترین تولید کننده این کالا در جهان یعنی چین انجام می شود.

وی به سرانه مصرف اسباب بازی در ایران اشاره کرد و گفت: در حالی که برآورد می شود سرانه مصرف اسباب بازی در دنیا تقریبا هفت برابر ایران است ولی با این وجود طی سالهای اخیر  افزایش علاقه مردم به خرید اسباب بازی در بازار مشاهده شده است در این بین حتی آمار نشان می دهد که تمایل به خرید اسباب بازی های علمی، کمک آموزشی و خلاقانه در کشور رشد قابل توجهی داشته است ایران به سطح مطلوبی در تولید خمیر بازی رسیده که باید این سیاست را در بخش های دیگر هم به کار ببرند.

آقا میری در پایان گفت: برای توسعه صنعت اسباب بازی ایران باید دولت از این بخش حمایت ویژه ای کند و با اختصاص بخشی از بودجه های مربوطه به مبارزه با تهاجم فرهنگی نسبت به توسعه صنعت اسباب بازی در کشوراقدام کند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.