عذرخواهی مرسی از ملت

جام جم آنلاین: وقتی صحبت از عذرخواهی رسمی یک مقام دولتی می‌شد یا می‌شنیدیم یکی از مردان عالم سیاست به علت اشتباهاتش از مردم کشور خود خواسته تا او را ببخشند، ناخودآگاه ذهن به سمت کشورهایی همچون ژاپن و کره‌جنوبی می‌رفت.

تصاویر این موارد نیز بارها در رسانه‌ها منتشر شده بود. آخرین نمونه‌اش مربوط به مدیران نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور بود که پس از زلزله و سونامی، به علت احتمال آسیب آوردن به شهروندان در مقابل مردم حاضر شده و تا کمر خم شدند تا به این ترتیب از مردم عذرخواهی کنند.

صحبت کردن در مورد این گونه اتفاقات در جایی همچون خاورمیانه بسیار عجیب به نظر می‌رسد. مثلا تا دو سال پیش هرگز به ذهن هیچ شهروند عربی خطور نمی‌کرد که کسی مثل قذافی یا علی‌عبدالله صالح نه به دلیل جنایت‌هایشان، بلکه فقط برای برخی اشتباهات ساده از مردم عذرخواهی کنند.

وقوع بیداری اسلامی و موج انقلاب‌های مردمی که منطقه را درنوردید تا حدودی انتظارات مردم عادی و حتی کارشناسان را بالا برد.

حالا بسیاری بر این باورند افرادی که نه به زور بلکه با رای مستقیم مردم به پست‌هایی همچون نخست‌وزیری یا ریاست‌جمهوری رسیده‌اند، باید این شهامت را داشته باشند که در صورت عملی نشدن وعده‌ها جرات عذرخواهی از مردم را داشته باشند.

شاید همین باورها و انتظارات بود که باعث شد محمد مرسی رییس‌جمهور مصر عصر یکشنبه در مراسم سالگرد جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی، دست به چنین اقدامی بزند. وی در این مراسم به صد روز نخست ریاست جمهوری خود اشاره و برخی نقاط مثبت و منفی این مدت را خاطرنشان کرد.

مرسی در این مراسم تأکید کرد امنیت به میزان ۷۰ درصد، مشکل راهنمایی و رانندگی به میزان ۶۰ درصد و ۸۰ درصد مشکلات مربوط به نان حل شده است.

مرسی پس از بیان این جملات، از مردم مصر به دلیل بهبود نیافتن صد درصدی این مسائل عذرخواهی کرد.

وی حتی برای نشان دادن حسن‌نیت خود اعلام کرد از این پس عملکرد ماهانه خود را به صورت کاملا شفاف در فیس‌بوک منتشر خواهد کرد. البته منتقدان می‌گویند مرسی این اظهارات را برای سرپوش گذاشتن بـر اشتباهـاتش بیان می‌کند.

حسین خلیلی – گروه بین‌الملل


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.