عذرخواهی مدیر شرکت تامین کننده نیروهای امنیتی المپیک لندن

به گزارش ایرنا، ‘نیک باکلز’ که برای ادای توضیحات درباره این ناکامی به کمیته امور داخلی پارلمان انگلیس فراخوانده شده بود، گفت: قرارداد ما با مسئولان برگزاری بازیهای المپیک یک قرارداد بزرگ و غیرقابل پیش بینی بود که ما را با چالش های زیادی در زمینه تامین نیروهای امنیتی مورد نیاز مواجه کرد.

وی افزود: ما هنگام امضای این قرارداد تصور نمی کردیم که با چنین مشکلاتی مواجه شویم و از این بابت عمیقا متاسف و سرافکنده هستیم.

مدیر اجرایی ‘جی ۴ اس’ در پاسخ به سوالات متعدد نمایندگان پارلمان انگلیس پذیرفت که وضعیت به وجود آمده برای این شرکت یک ‘شکست تحقیر آمیز’ بود.

این شرکت خصوصی امنیتی با امضای قراردادی ۲۸۴ میلیون دلاری متعهد شده بود که حدود ۱۴ هزار نیروی امنیتی را برای بازیهای المپیک تامین کند ولی مدیراجرایی آن امروز اعتراف کرد که تاکنون فقط چهار هزار و ۲۰۰ نیرو برای اماکن مربوط به بازیهای المپیک تامین شده است.

وی افزود: پیش بینی ما این است که طی روزهای آینده بتوانیم این رقم را حداقل به هفت هزار نفر افزایش دهیم.

ناکامی شرکت ‘جی ۴ اس’ در زمینه تامین نیروهای امنیتی المپیک هفته گذشته آشکار شد و جنجال بزرگی را در رسانه های انگلیس و محافل سیاسی این کشور به وجود آورد.

در پی این ناکامی، مقامات انگلیسی مجبور شدند باردیگر از ارتش و نیروهای پلیس در شهرهای مختلف انگلیس کمک بگیرند تا کمبود نیروهای امنیتی را جبران نمایند.

مدیر اجرایی شرکت ‘جی ۴ اس’ که از بزرگترین شرکت های خصوصی امنیتی در جهان به شمار می رود، در پاسخ به سوالات نمایندگان مبنی بر اینکه چرا به خاطر این رسوایی استعفا نمی دهد، گفت: در شرایط حاضر سرنوشت من مهم نیست، مهم این است که ما بتوانیم تا حدامکان به تعهدات خود در قبال بازیهای المپیک عمل کنیم.

وی افزود: اعضای هیات مدیره همچنان به من اعتماد دارند و من هم خودم را بهترین فرد برای اداره شرکت در این شرایط می دانم.

نیک باکلز در عین حال تاکید کرد که درباره دلایل ناکامی شرکت ‘جی ۴ اس’ و اصلاح روندهای موجود، تحقیق مستقلی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین با برعهده گرفتن مسئولیت ناکامی های این شرکت در زمینه تامین نیروهای امنیتی المپیک، اعلام کرد که هزینه های به کارگیری نیروهای اضافی ارتش و پلیس از سوی شرکت ‘جی ۴ اس’ پرداخت خواهد شد.

در پی این ناکامی، مقامات انگلیسی بار دیگر از ارتش این کشور کمک گرفتند و سه هزار و ۵۰۰ نیروی اضافی را از میان سربازان به بخش امور امنیتی المپیک منتقل کردند تا جای خالی نیروهای ‘جی ۴ اس’ را پر کنند.

در حال حاضر حدود ۲۴ هزار نفر مسئولیت امور امنیتی المپیک را برعهده دارند که ۱۷ هزار نفر آنان از نیروهای ارتش و بقیه از پلیس و نیروهای در استخدام شرکت امنیتی خصوصی ‘جی ۴ اس’ هستند.

مقامات شرکت ‘جی ۴ اس’ که تا چند هفته پیش با اعتماد به نفس مدعی بودند حتی اگر دو رویداد المپیک بطور همزمان در انگلیس و استرالیا برگزار شود، قادرند امنیت آنها را تامین کنند، پس از آشکار شدن رسوایی اخیر، اعلام کردند که در مناقصه های امنیتی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۴ و بازیهای المپیک سال ۲۰۱۶ در برزیل شرکت نخواهند کرد.

موضوع امنیت بازیهای المپیک در حالی همچنان در صدر اخبار رسانه های انگلیس قرار دارد که تلویزیون اسکای نیوز هفته گذشته گزارش داد هنوز حفره های امنیتی زیادی در بازیهای المپیک لندن وجود دارد.

این تلویزیون انگلیسی به نقل از یکی از کارکنان شرکت امنیتی ‘جی ۴ اس’ گفت: احتمال اینکه کسی بتواند اسلحه و یا مواد منفجره ای را وارد اماکن برگزاری مسابقات المپیک بکند، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد است.

این فرد که شبکه اسکای نیوز، از او به عنوان یکی از مربیان امور امنیتی در شرکت ‘جی ۴ اس’ یاد کرده است، افزود: در جریان آموزش نیروها برای المپیک، ما بارها توانستیم بصورت آزمایشی سلاح و مواد منفجره را از بازرسی های امنیتی عبور دهیم.

وی گفت: نواقص جدی هم در زمینه آموزش نیروها و همچنین کارکرد اسکنرها و دستگاه های کشف فلز و مواد منفجره وجود دارد که باید برطرف شود.

به رغم افشاگری های متعدد در مورد مشکلات امنیتی المپیک، مقامات انگلیسی تاکید می کنند که هیچ گونه اختلالی در امنیت المپیک لندن به وجود نخواهد آمد و همه پیش بینی های لازم برای جبران کمبود نیرو، صورت گرفته است.

پیشتر قرار بود که ارتش انگلیس حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای خود را برای کمک به امور امنیتی و انتظامی المپیک اختصاص دهد که با افزوده شدن سه هزار و ۵۰۰ نیروی دیگر، این رقم به ۱۷ هزار نفر افزایش یافت.

به عبارت دیگر حدود یک پنجم کل نیروهای ارتش انگلیس بطور مستقیم و غیرمستقیم درگیر مسابقات المپیک خواهند بود.

موضوع تامین امنیت بازیهای المپیک یکی از دغدغه های اصلی مقامات این کشور بوده و سرمایه گذاری هنگفتی نیز در این زمینه انجام شده است.

برخی از طرح های امنیتی دولت انگلیس برای بازیهای المپیک از جمله استقرار موشک های زمین به هوا در مناطق مسکونی لندن از همان ابتدا با جنجال های زیادی مواجه شد ولی مقامات دولتی تاکید کرده اند که این طرح ها به رغم مخالفت های موجود به پیش خواهد رفت.

مناطقی از شهر لندن و اطراف آن نیز از اوایل هفته جاری به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام شده و هیچ نوع هواپیما و بالگردی حق ندارد بدون اجازه وارد فضای این منطقه که حدود ۳۰ مایل مربع وسعت دارد، بشود.

بازیهای المپیک ۲۰۱۲ از تاریخ ۲۷ ژوییه تا ۱۲ اوت (۶ تا ۲۲ مرداد ) در لندن برگزار می شود.

لندن تنها شهر جهان است که تاکنون سه بار میزبان بازیهای المپیک شده است. پیشتر بازیهای المپیک ۱۹۰۸ و ۱۹۴۸ در پایتخت انگلیس برگزار شده بود.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۵۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.