عراقچی: از ۳۰ دی کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش خواهد یافت، توافق ایران و ۱+۵ برای آغاز گام اول

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

به راه‌حل‌هایی رسیدیم و راه‌حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و این راه‌حل‌ها در ایران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقت‌شان را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

معاون وزیر خارجه ایران گفت: ایران و ۱+۵ توافق کردند در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) گام اول توافق ژنو برداشته شده و اجرا شود.

 سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ یک‌شنبه شب در یک نشست خبری افزود: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که دربارهٔ آن‌ها هم مذاکراتی در ژنو داشته‌ایم، به راه‌حل‌هایی رسیدیم و راه‌حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و این راه‌حل‌ها در ایران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقت‌شان را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

او با بیان این که گفت‌گوهایش با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها نسبت به نهایی کردن زمان و نحوه اجرای گام اول توافق ژنو تا دقایقی پیش ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: امروز در نهایت توافقی بین ما و ۱+۵ دربارهٔ نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد. دو طرف به برداشت واحدی از نحوه اجرای توافق رسیدند که در تاریخ ۲۰ ژانویه مطابق با ۳۰ دی گام اول از توافق‌نامه ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: مواردی که اجرای این توافق و نحوه اجرای آن در مذاکرات فشرده کارشناسی بین دو طرف که از سوی ما توسط بعیدی‌نژاد رهبری می‌شد و در مذاکرات طولانی و فشرده‌ای نهایی شده بود، بررسی شد. غیر از چند مورد خاص که هفته قبل دربارهٔ آن‌ها جلسه‌ای در ژنو با خانم اشمید داشتیم، بقیه موارد بررسی شده بود. دربارهٔ موارد اختلافی به راه‌حل‌هایی رسیدیم که به پایتخت‌های شش کشور منتقل شد و ما این موارد را به تهران منتقل کردیم. امروز مطلع شدیم که شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و آن را پذیرفتند و از سوی دیگر در داخل ایران نیز نهادهای مربوط این راه‌حل را بررسی و ارزیابی کردند و در نهایت موافقت‌شان را اعلام کردند.

عراقچی گفت: این موافقت در تماس بین من و خانم اشمید اعلام شد و ما توافق کردیم در ۲۰ ژانویه گام اول از توافق‌نامه ژنو اجرایی شود. امیدواریم آغاز خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از این که این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس‌های‌مان را مجددا برای آغاز مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.