عراقچی: اگر کمک نمی‌کنید، تیشه به ریشه برجام نزنید

عراقچی: اگر کمک نمی‌کنید، تیشه به ریشه برجام نزنید

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام از جابجایی برخی خط قرمزها در طول مذاکرات هسته ای خبر داد و گفت: کسی نمی تواند ما را متهم کند که سرخود اقدام کرده ایم.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز:سید عباس عراقچی روز یکشنبه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران افزود: در مواردی خط قرمزها جابجا شد، یکی از آن ها این بود که باید همه تحریم ها لغو می شد. آمریکاییان گفتند دولت نمی تواند تحریم های مصوبه کنگره را لغو کند و اگر ما اصرار می کردیم به معنای عدم توافق بود.

وی ادامه داد: در دو سه مورد، وزیر خارجه گزارشی خدمت رهبر معظم انقلاب داد و خط قرمزها جابجا شد. اینگونه نبود که ما سرخود اقدام کرده باشیم.معاون وزیر امورخارجه همچنین درباره پیش نویس گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره برجام گفت: این پیش نویس متوازن و متعادل نیست و حتی در بعضی قسمت ها جانبدارانه است.

عراقچی افزود: نمایندگی امریکا در سازمان ملل به دبیرکل فشار زیادی آورده است. از نظر ما قسمت هایی که مربوط به عدم اجرای مطلوب برجام در گزارش است مثبت است اما کامل نیست.به بعضی اطلاعات ناقص و غلط که به دبیرخانه رسیده اتکای بیش از اندازه شده و اتهاماتی به ایران وارد شده است.

وی ادامه داد: در پیش نویس گزارش دبیرکل سازمان ملل ادعا شده که آزمایش موشکی ما خلاف روحیه سازنده حاکم بر برجام است. این در حالی است که آزمایش های موشکی ما در حیطه صلاحیت قطعنامه ٢٢٣١ قرار نمی گیرد و نه دبیرکل و نه هر کسی دیگر، حق ندارد ایران را متهم کند با آزمایش موشکی با برجام مقابله کرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان این که بر اساس گزارش غلط آمریکایی ها، ایران به ارسال سلاح به یمن متهم شده است، اضافه کرد: همچنین ادعا شده افرادی که تحت تحریم هستند به خارج سفر کرده اند یا در نمایشگاه دفاعی عراق شرکت کرده ایم.

عراقچی اظهار داشت: همه این ادعاها بی پایه و اساس است. امیدواریم تا دوشنبه که زمان ارائه گزارش است، در این موارد تجدیدنظر شود. ما اجازه نمی دهیم کسانی که هیچ نقشی در برجام نداشتند بخواهند برجام را از مسیر خود خارج کنند، البته گزارش دبیرکل سازمان ملل تأثیری در اجرای برجام و قطعنامه ٢٢٣١ نخواهد داشت.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به برخی انتقادات گفت: هنوز آثار تحریم‌هایی که برداشته شده در چارچوب برجام در عمل نشان داده نشده اما به این معنا هم نیست که بگوییم گشایشی انجام نشده است. معتقدم اگر به تامین منافع ملی در اجرای برجام کمک نمی‌کنیم حداقل تیشه به ریشه‌های منافع ملی نزنیم.

تاریخ انتشار خبر: ۱۸ July 2016 | 6:37 am
باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.