عراقچی: جلسه امروز جدی و چالشی بود/ لیست‌های رفع تحریم در حال آماده شدن است

رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در نشست وین گفت: نشست امروز کمیسیون مشترک برجام جلسه بسیار جدی و چالشی بود.

 به گزارش ممتازنیوز، سید عباس عراقچی پنچ شنبه شب بعد از نشست کمیسیون مشترک در وین در گفت‌وگویی در مورد نتایج جلسه امروز گفت: امروز جلسه کمیسیون مشترک برگزار شد و تقریبا دو ساعت طول کشید و  در نهایت توافق شد که گروه‌های کاری هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم درحوزه هسته‌ای کار خود را از بعد از ظهر امروز از سر بگیرند.

 وی ادامه داد: همه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی و عملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم‌هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریعتر اجرایی شود. این توافقی بود که صورت گرفت.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این نشست یک  جلسه بسیار جدی و چالشی بود. تحولاتی که بین این دو جلسه هفته گذشته و این هفته داشتیم حادثه نطنز و بقیه مسائل فضای این جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر بود از اتفاقاتی که در این مدت رخ داده بود.

وی با بیان این که ما مواضع کشور را بسیار روشن بیان کردیم، تاکید کرد: حادثه نطنز چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند یک انتظار کاملاً جدی و به حقی بوده. غیر از روسیه و چین بقیه اعضای برجام (سه کشور اروپایی) نه تنها این کار را به درستی انجام ندادند حتی در حوزه تحریم ها مواردی را به فهرست خود اضافه کردند. این باعث بحث های کاملاً جدی شد. حسن نیت کشورهای اروپایی به شدت زیر سوال رفت از طرف ما. آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان بدهند و این طور نیست که با این حرکات بشود ما به یک جمع بندی خوبی بتوانیم برسیم مگر اینکه کشورهای اروپایی جدیت خود را در عمل نشان بدهند.

عراقچی ادامه داد: ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌تر به جمع بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی بینیم

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با صدا و سیما افزود: لیست‌های رفع تحریم‌ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می‌شود باید کامل باشد و در این خصوص قرار است که گروه های کاری کار خود را جدی تر پیش ببرند. همه اعضای برجام از جمله ۳ کشور اروپایی این توافق را دارند که ما در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست‌ها را تهیه و نهایی کرد و بعد در مورد اختلافات صحبت کرد و لیست نهایی تهیه شود.

عراقچی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این سوال که آیا تحول جدیدی در مورد بحث  راستی آزمایی رفع تحریم های آمریکا از سوی ایران، در نشست کمیسیون مشترک برجام رخ داده است، گفت:  تحول جدیدی در خصوص مرحله راستی‌آزمایی رخ نداده و مواضع ما کماکان همان است. ما الان در مرحله هستیم که باید فهرست تحریم‌ها و اقدامات ایران روشن بشود و وقتی که قطعی شد مرحله بعدی این است که راستی آزمایی را تعیین بکنیم و آن هم کاری است که بحث ها و مذاکرات خود را دارد که به آن می رسیم

 وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امیدوار به جمع‌بندی  در این دور  هستید و یا این که احتمالا  این موضوع به دور بعدی مذاکرات موکول شود، تصریح کرد:   اگر در رسیدن به نتیجه امیدوار نبودیم الان اینجا نبودیم اما همه قبول دارند که مسیر مسیر آسانی نیست ما امیدوار هستیم که در این دور از مذاکرات به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم که در طول چند روز آینده به این امر برسیم. هنوز زود است که بگوییم قطعاً خواهیم رسید یا نه، به دلیل مشکلات و سختی هایی که وجود دارد ولی با این حال امیدوار هستیم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ۴+۱ در مورد موضوع اتفاق  نطنز بیانیه ای صادر کنند با توجه به این که شما در نشست کمیسیون مشترک برجام  از ضعف واکنش اروپایی ها به این موضوع انتقاد کردید، اظهار کرد: ضعف واکنش اروپایی ها در خصوص نطنز موضوعی بود که امروز مورد انتقاد شدید ما قرار گرفت که بحث چالشی امروز هم همین بود همانطور که عرض کردم روسیه و چین مواضع خوبی گرفتند اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای اروپایی هم یک موضعی را گرفتند که البته خیلی پایین‌تر از انتظارات است با این حال واکنش جمهوری اسلامی ایران در جای خود انجام شده است و احتیاجی به موضع‌گیری این کشورها نداریم و دردی را از ما دوا نمی‌کند و فقط حسن‌نیت آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر مایل هستند که حسن نیت خود را اثبات کنند باید مواضع خود را تصحیح کنند، اگر نه ما در مقابل نطنز واکنش هایی را که لازم بوده گرفتیم اقدامات خود را شروع کردیم و گزارشات آژانس هم وجود دارد هم در خصوص ۶۰ درصد تایید کرده که از دیروز این کار شروع شده و هم در مورد هزار سانتریفیوژ اضافه.

 رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در نشست وین تصریح کرد: ما کارهای خود را انجام خواهیم داد اگر طرف های اروپایی و طرف های ۱+۵ و آمریکا می‌توانند تعهدات خود را انجام بدهند و برگردند به برجام و ما راستی آزمایی بکنیم طبیعتاً ما هم بر خواهیم گشت، اگر نه ما نه عجله داریم و نه اصراری داریم و نه فعالیت‌های خود را متوقف به خواسته های آنها می کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام احتمالا  چه زمانی خواهد بود، گفت: گروه های کاری کار خود را شروع می‌کنند هر زمان نیاز باشد که در جلسه کمیسیون برجام تشکیل بشود که کمکی به کار کارگروه ها کرده باشد یا گزارش‌های آن‌ها را به خواهد بشنود و بخواهد راهگشایی بکند ما این کار را انجام خواهیم داد همه در وین حضور دارند و در صورت اقتضا جلسه کمیسیون را تشکیل خواهیم داد.

 عراقچی افزود: همچنین اگر کار کارگروه‌ها تمام بشود و به پیشرفتی برسند ما مجدد جلسه را تشکیل می‌دهیم و گزارش کارگروه‌ها را استماع می‌کنیم و هنوز زمانی مشخص نیست.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.