عراقچی: پروتکل الحاقی بخشی از گام پایانی پیشنهاد ایران است

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه “موضوع مذاکره بر سر سطح غنی‌سازی و اجرای پروتکل الحاقی در پیشنهاد ایران که امروز به ۱+۵ ارایه شد وجود دارد و از نظر ایران قابل بحث است؟” گفت: هیچ‌یک از این مباحث در گام نخست پیشنهاد ایران نیست اما بخشی از گام پایانی پیشنهاد ایران است.

ایسنا نوشت: سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی دربارهٔ اینکه “دیدگاه ۱+۵ نسبت به پیشنهاد ایران تاکنون چه بوده است؟” گفت که هنوز زود است قضاوت کنیم و بگوییم در نزدیک شدن دیدگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم یا نه. چهارشنبه بحث‌های آنها را خواهیم شنید و اگر بین بحث‌های ما و آنها تعادل وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که امکان گام برداشتن به جلو وجود دارد.

وی دربارهٔ دیدار عصر سه‌شنبه کاترین اشتون و محمدجواد ظریف نیز اظهار کرد: در این دیدار دربارهٔ مباحث مطرح شده در نشست عصر میان معاونان وزرا صحبت شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان دربارهٔ فضای مذاکرات در روز نخست هم گفت: بحث‌ها جدی و فضا مثبت بود. هر دو طرف سعی دارند از طرح مباحث جنجالی اجتناب کنند و لحن صحبت‌ها مثبت است. ما در طرف مقابل تغییر لحن به سمت مثبت شدن دیده‌ایم، اما رویکرد آنها هنوز تغییر نکرده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه سه‌شنبه با ارائه پیشنهاد ایران به آنها ثابت شد که ما در رویکردمان جدی هستیم، برای ایران سخت است که بدون دیدن تغییر در رویکرد ۱+۵ جلو برویم.

عراقچی در ادامه تاکید کرد که قرار نیست در رویکرد تازه ایران کسی امتیاز بدهد، بلکه قرار است همه به هدفشان برسند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان دربارهٔ ملاقات دوجانبه ایران و آمریکا میان معاونان وزرای خارجه نیز اظهار کرد: در این دیدار غیر از بحث هسته‌یی، دربارهٔ مسایل دیگر صحبت نشد.

وی ادامه داد: قرار بود در ادامه مذاکرات نیویورک میان ایران و آمریکا، مذاکرات در ژنو دنبال شود.

عراقچی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه “آنچه در رویکرد ایران تغییر کرده و سبب استقبال نخستیه و نگاه مثبت ۱+۵ شده است، چیست؟” پاسخ داد: ما به ۱+۵ بسته نداده‌ایم، بلکه یک پیشنهاد و طرح است و می‌تواند تغییر کند. این پیشنهاد “محرمانه” است و نمی‌توانم الان وارد جزئیات آن شوم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان همچنین از برگزاری کنفرانس خبری در پایان روز دوم مذاکرات میان اشتون و ظریف خبر داد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به ملاقاتش با سرگئی ریابکوف – معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در نشست ژنو – گفت: با روس‌ها علاوه بر بحث هسته‌ای، دربارهٔ “ژنو ۲” بر سر سوریه، بحث و تبادل نظر مختصری شد. ریابکوف گفت که آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند برای آوردن معارضان به ژنو ۲ موفق شوند و قرار است ۵ نوامبر بین روسیه، آمریکا و سازمان ملل مذاکراتی در این‌باره انجام شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.