عراق از آمریکا ۱۲ بالگرد نظامی می‌خرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

عراق دو میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا می خرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از “هشت صبح” ، وزارت دفاع آمریکا کنگره این کشور را از برنامه‌های تازه فروش تسلیحات به عراق به ارزش دو میلیارد دلار باخبر کرد.

این برنامه‌ها، شامل فروش ۱۲ فروند بالگرد نظامی و ۵۰ دستگاه خودروی زرهی ضد حملات شیمیایی است.

کنگره آمریکا مهلت دارد ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ این موضوع، اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کند در غیراین صورت، وزارت دفاع آمریکا می‌تواند این معامله تسلیحاتی را عملی کند.

قرارداد اول شامل فروش ۱۲ هلی کوپتر نوع”۴۱۲ ای.بی” و قطعات، تعویض و آموزش آنها به عراق است. این نوع از هلی کوپترها ترکیبی از هلی کوپترهای معروف ترابری و حمل و نقل نیرو و مهمات و تجهیزات می باشند که آمریکا از آنها در جنگ ویتنام استفاده کرده بود.

آژانس همکاری دفاعی و امنیتی در آمریکا، مسئول فروش تسلیحات این کشور به کشورهای خارجی در بیانیه‌ای اعلام کرد این تجهیزات به دفاع هوایی عراق قدرت ویژه ای برای پیشرفت می‌دهد.

قرارداد دوم که ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد شامل فروش ۵۰ دستگاه خودروی زرهی از نوع “سترایکر” است که برای جنگ‌های هسته‌ای، اتمی، شیمیایی و تشعشعاتی ساخته شده‌اند.

این تجهیزات بر اساس اعلام آژانس همکاری دفاعی و امنیتی آمریکا سبب افزایش راه‌های شناسایی عناصر هسته‌ای، اتمی، شیمیایی و تشعشعاتی برای ارتش عراق می گردد.

قرارداد سوم نیز به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار شامل تعمیر و نگهداری از این تجهیزات نظامی عراق به مدت ۵ سال است.

آژانس همکاری دفاعی و امنیتی آمریکا همچنین اعلام کرد کمک به عراق برای نگهداری از تجهیزاتی که قبلا از آمریکا خریده بود برای واشنگتن در اولویت است.

این آژانس همچنین تاکید کرد که این گونه قراردادها در توازن نظامی منطقه تغییری ایجاد نمی‌کند.

آمریکا در دسامبر ۲۰۱۱ طی قراردادی به ارزش میلیاردها دلار با فروش ۳۶ جنگنده “اف-۱۶” به عراق موافقت کرده بود.

در اکتبر ۲۰۱۲ نیز نوری مالکی اول وزیر عراق نیز از آمریکا درخواست کرد در تحویل اسلحه به نیروهای عراقی عجله کند.

نیروهای نظامی آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۱ ، عراق را به طور کامل ترک کردند.

بغداد با مسکو نیز قراردادی بالغ بر ۴ میلیارد دلار امضا کرد اما بعدها به دلیل ابهاماتی در مورد وجود فساد مالی در این قرارداد، آن را لغو کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.