عراق همچنان واردکننده فرآورده‌های نفتی است

۳۰اردیبهشت،

r-2.jpg

در حالیکه ۱۰ سال از حمله آمریکا به عراق می‌گذرد، این کشور همچنان واردکننده فرآورده‌های نفتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) عصام الچلبی وزیر نفت سابق عراق اخیرا گفته است: اگرچه عراق کشوری نفت‌خیز است اما پس از گذشت ۱۰ سال از حمله تحت هدایت آمریکا، این کشور همچنان نیازمند واردات فراورده‌های نفتی است.

چلبی افزود: پس از گذشت چند سال از حمله آمریکا، واردات سالانه فرآورده‌های نفتی عراق به شش میلیارد دلار رسید و در مجموع دولتهای عراق طی ۱۰ سال قبل ۳۰ میلیارد دلار صرف واردات فرآورده های نفت و گاز کرده اند.

این کارشناس نفتی گفت: دولت عراق همچنان برای واردات فرآورده های نفتی در حال امضای قرارداد است و این به معنی این است که این کشور باید هزینه‌های بیشتری را برای واردات فرآورده های نفتی صرف کند.

وزیر نفت سابق عراق افزود: فساد مالی در بخش واردات فرآورده‌های نفتی، سبب اصلی عدم احداث پالایشگاه‌های تازه در عراق است.

الچلبی گفت: حسین الشهرستانی وزیر نفت سابق و معاون کنونی اول وزیر عراق در زمینه انرژی وقتی برای ارائه توضیحات به پارلمان فراخوانده شد، به قانونگذاران گفت، عراق در زمینه تولید فرآورده های نفتی به خودکفایی رسیده ولی این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: عراق در ژوئن سال ۲۰۰۳ به واردکننده فراورده‌های نفتی تبدیل شد و تولید نفت این کشور تا پایان سال قبل به سطح قبل از حمله به این کشور نرسید.

به گزارش پایگاه گلوبال ریسرچ، وزیر نفت سابق عراق گفت: تولید نفت عراق پیش از حمله آمریکا به این کشور و در دوران اجرای برنامه نفت در برابر غذا، به رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های بین المللی و جنگ سال ۱۹۹۱ روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و صادرات آن روزانه دو میلیون و ۴۰۰ صد هزار بشکه بود در حالیکه تولید نفت عراق در سال جاری روزانه حدود سه میلیون بشکه و صادرات آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.