عراق واردات خودروی ایرانی را ممنوع می‌کند!

۳۰م دیماه ،

شرکت دولتی واردات خودروی عراق، اعلام کرده است که واردات خودروهای ایرانی از این پس ممنوع خواهد بود و به جای آن قرار است این کشور رو به واردات خودروهای کره ای و ژاپنی همچون هیوندایی و تویوتا بیاورد.

تابناک: شرکت دولتی واردات خودروی عراق، اعلام کرده است که واردات خودروهای ایرانی از این پس ممنوع خواهد بود و به جای آن قرار است این کشور رو به واردات خودروهای کره ای و ژاپنی همچون هیوندایی و تویوتا بیاورد.

 دلیل این امر از سوی این شرکت تصادفات وحشتناک و عدم تطابق سوختی خودروهای ایرانی با نیاز عراق عنوان شده.

 المانیتور در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشته است: این اقدام عراق برای ممنوعیت واردات خودرو از ایران منجر به ایجاد پیچیدگی و سردرگمی در بازار خودروی عراق شده است. شرکت دولتی واردات خودروی عراق اعلام کرده است که از ابتدای سال قصد دارد واردات خودروهای سایپا و سمند را از ایران ممنوع کند. این شرکت اعلام کرده که در آینده واردات از سوی شرکت‌های ژاپنی هیوندا و تویوتا صورت خواهد گرفت که با استانداردهای جاده ای تطابق کامل دارند.

عدنان الشریفی رئیس کل این شرکت اعلام کرده است که عراق قصد دارد برنامه ای را اجرا کند که بر اساس آن واردات خودرو مطابق با نیازهای سوختی عراق باشد. سوخت عراق به خوبی پالایش شده است، و این موضوعی است که شرکت‌های ایرانی به آن توجهی ندارند.

از سویی نور سالم، از اعضای کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس عراق اعلام کرده است که این کمیته پیشنهاد ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی را به سبب تصادفات سهمگین ناشی از نقایص صنعتی و ساختی این خودروها داده است. وی البته به تبعات افزایش قیمت خودرو در عراق با این تصمیم نیز اشاره کرده است.

المانتور در گزارش خود به نکته جالب توجهی اشاره کرده است و آن اینکه علیرغم آنکه شکایات فراوانی از کیفیت ساخت خودروهای ایرانی وجود دارد اما به سبب «بهای پایین آن‌ها» از عمومیت بالایی در عراق برخوردار هشتند. بر اساس این گزارش بهای سایپا در این کشور برابر با ۷۵۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ هزار دلار است.

بر این اساس و از آنجایی که هر دینار تقریباً برابر با ۱۱۶۰ دلار است، بهای این خودرو در عراق در حدود ۹ و نیم میلیون دینار خواهد بود! هر دینار عراق اکنون در بازار معاملات فارکس حدوداً برابر با ۱۰ ریال یا ۱ تومان است. در نتیجه بهای این خودرو به پول ایران برابر با حدود ۱۰ میلیون تومان در نهایت خواهد بود. در تهران بهای رسمی این خودرو در حدود ۱۳ میلیون تومان است.

المانیتور نیز اشاره کرده است که اکنون بهای یک هیوندای مدل ۲۰۱۲ در عراق در حدود ۱۲ هزار دلار است و هردو خودرو جزو کلاس سندان طبقه بندی می‌شوند.

فعالان بازار خودرو در عراق عنوان کرده‌اند که طی سه ماهه آینده به سبب ممنوعیت واردات خودروی ایرانی به این کشور بهای خودرو تا ۵ درصد افزایش خواهد یافت. شرکت دولتی واردات خودرو اعلام کرده است که مشخصات خودروهای مورد نیاز را به شرکت‌های ژاپنی و کره ای اعلام کرده است.

همچنین اداره ترافیک عراق این اقدام و تصمیم را به عنوان راحی برای کنترل سیل واردات خودرو به این کشور اعلام کرده است.المانیتور اشاره کرده است که این تصمیم از سوی شهروندان عراقی با گرمی استقبال شده است زیرا خودروهای ایرانی منجر به بروز تصادفات سهمگین در این کشور شده است.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.