عراق و اردن قرارداد ۱۸ میلیارد دلاری امضا کردند

۲۱فروردین۱۳،

اردن و عراق به منظور احداث دو خط لوله نفت قراردادی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این خطوط لوله ابتدا نفت عراق را به اردن و سپس از بندر عقبه اردن به دیگر کشورها صادر می‌کند.

یک منبع آگاه وزارت نفت عراق گفت: طرح‌های احداث این خط لوله که از بندر بصره عراق به بندر عقبه اردن کشیده خواهد شد، تا پایان امسال آماده اجرا خواهد بود.

نهاد موسی مدیرکل پروژه‌های نفتی در وزارت نفت عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیش بینی می‌شود عملیات احداث این خط لوله از بصره تا حدیثه در عراق تا قبل از پایان امسال آغاز شود و سپس اوایل سال ۲۰۲۴کار ساخت خط لوله از حدیثه عراق به بندر عقبه در دریای سرخ به مناقصه گذاشته خواهد شد.

موسی افزود: اردن هیچ هزینه‌ای را برای اجرای این طرح عهده دار نخواهد شد و برای پیشبرد هرچه زودتر این طرح مصمم است.

خطوط لوله ۱۶۸۰ کیلومتری عراق – اردن، روزانه ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت را از بصره به بندر عقبه اردن خواهد داشت. همچنین ۲۵۸ میلیون فوت مکعب گاز نیز از این مسیر صادر خواهد شد.

به گفته مقامات عراقی اردن به واردات روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت از عراق احتیاج دارد و مابقی از بندر عقبه صادر خواهد شد که برآورد می‌شود حق ترانزیت این نفت برای دولت اردن سالانه سه میلیارد دلار باشد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این پروژه که احداث یک خط لوله فرعی برای انتقال نفت به تنها پالایشگاه اردن را نیز شامل می گردد، تا پایان سال ۲۰۱۷ تکمیل می‌شود.

موسی گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این پروژه حدود ۱۰ هزار شغل در عراق و اردن ایجاد شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.