عراق ۳۶٫۵ میلیارد دلار غرامت به کویت پرداخت کرد

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با اظهار خرسندی از همکاری عراق در پرداخت غرامت تعیین شده برای کویت، گفت که این روند در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، عراق هم اکنون پنج درصد از درآمدهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی خود را به عنوان غرامت بری آسیب دیدگان از حمله نظامی به کویت در سال ۱۹۹۰ می پردازد.

بان کی مون در گزارشی به شورای امنیت اضافه کرد: باید از دولت عراق به دلیل پایبندی مستمر به انجام تعهدات خود و همکاری با کمیته غرامت کویت در سازمان ملل تقدیر کنم.

وی افزود: عراق تاکنون از طریق کمیته غرامت سازمان ملل متحد مبلغ ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به کویت پرداخت کرده و ۱۶ میلیارد دلار دیگر باقی مانده است که بغداد باید آنها را بپردازد. برآوردها نشان می دهد این رقم نیز نیز تا اوایل ۲۰۲۴ به طور کامل پرداخت خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اضافه کرد: از آغاز سال جاری میلادی، طرف عراقی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار را پرداخته کرده است.

وی به نقل از طرف عراقی اعلام کرد که دولت بغداد برای ادامه احترام به تصمیم ها و قطعنامه های مربوط به غرامت کویت، اهمیت زیادی قائل است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور در سال ۱۹۹۰ و سپس آزادسازی کویت در سال ۱۹۹۱ ، پرداخت غرامت توسط بغداد و ساز و کار آن را تصویب کرده بود.

ایران نیز در سال ۱۳۵۹ مورد حمله و تجاوز نظامی عراق قرار گرفت که به جنگ هشت ساله منجر شد اما با وجود اشاره قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت درباره پرداخت غرامت از سوی کشور متجاوز، تاکنون هیچ سازوکاری برای دریافت غرامت از عراق برای ایران، تهیه نشده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.