عربستان با این حرکت مصر را شوکه کرد

خبرگزارشی شین هوا در گزارشی از قاهره به قلم عماد الازرق اعلام کرد، تصمیم ناگهانی و غیرمنتظره دولت عربستان در روز شنبه برای فراخوانی احمد قطان سفیر خود در قاهره برای مشورت و بستن سفارتخانه خود در قاهره و کنسولگری های خود در اسکندریه و سوئز، سردرگمی گسترده ای در مصر ایجاد کرد و مقامات مصری برای مهار کردن این بحران و جلوگیری از تشدید آن تلاش می کنند.
این اقدام عربستان که از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی سابقه بود، بسیاری از مصری ها را غافلگیر کرد. در آن سال، ریاض به تصمیم اتحادیه عرب برای تحریم مصر و قطع روابط با قاهره به علت امضای توافقنامه صلح بین مصر و اسرائیل عمل کرد.
تصمیم غیرمنتظره مصر برای فراخواندن سفیر خود واکنشی به اعتراضات و انتقادات مردمی در مصر از دولت عربستان پس از بازداشت احمد الجیزاوی وکیل مدافع و فعال مصری در فرودگاه بین المللی جده بود. وی که به منظور شرکت در حج عمره به عربستان سفر کرده بود به اتهام همراه داشتن قرص های مخدر بازداشت شد که این اقدام ناخرسندی مصری ها را به دنبال داشت. مصری ها معتقدند الجیزاوی به علت حکم غیابی یک سال حبس و تحمل بیست ضربه شلاق که عربستان برای او به علت انتقاد از پادشاه این کشور صادر کرده بود بازداشت شده است. اما سفارت عربستان در قاهره این مسئله را به شدت تکذیب کرد..
در چارچوب تلاش ها برای مهار کردن اوضاع، سپهبد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر در تماس تلفنی با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بر عمق و ثبات روابط برادرانه بین مصر و عربستان تاکید کرد.
در همین چارچوب پادشاه عربستان نیز گفت در تصمیم کشورش برای فراخوانی سفیر خود از مصر برای مشورت و بستن سفارتخانه خود در قاهره و کنسولگری های خود در اسکندریه و سوئز تجدید نظر خواهد کرد.
کابینه مصر شنبه شب ساعاتی پس از تصمیم عربستان برای فراخوانی سفیر خود از قاهره با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دولت مصر از اقدامات فردی برخی شهروندان مصری علیه سفارت عربستان در قاهره ابراز تاسف می کند. این گونه اقدامات صرفا بیانگر دیدگاه عاملان آن است و دولت مصر از این اقدامات غیرمسئولانه و حساب نشده که به روابط عمیق و تاریخی دو کشور آسیب وارد می کند، اعلام انزجار می کند.
وزارت امور خارجه مصر نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد محمد عمرو وزیر امور خارجه مصر در همین خصوص با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان تلفنی گفتگو کرد. دو طرف در این گفتگوی تلفنی تاکید کردند روابط راهبردی و مستحکم دو کشور به آنان امکان خواهد داد با همکاری خود هرگونه رویدادی را که ممکن است به این روابط آسیب برساند پشت سر بگذارند. در این بیانیه بر همکاری دو کشور برای تعامل با هر مشکلی به گونه ای که حقوق میلیون ها شهروند دو کشور را تضمین کند تاکید شده است.
از سوی دیگر حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر نیز از عربستان خواست برای جلوگیری از تشدید اختلاف بین قاهره و ریاض تلاش و در تصمیم خود برای تعطیل کردن سفارتخانه و کنسولگری های خود در قاهره و فراخوانی سفیر خود تجدید نظر کند. این حزب همچنین از شورای نظامی به عنوان مسئول امور اجرایی در مصر خواست تدابیری جدی برای حل مشکل الجیزاوی اتخاذ کند به گونه ای که کرامت مصری ها حفظ شود و در عین حال روابط دو کشور مستحکم باقی بماند.
سید قاسم المصری سفیر اسبق مصر در ریاض و مشاور دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، روابط مصر و عربستان را «دماسنج روابط بین کشورهای عربی» توصیف کرد. وی با اشاره به این که ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی همواره فرزندان خود را به برقراری روابط با مصر تشویق می کرد، ابراز امیدواری کرد حوادث کنونی در روابط دوکشور حوادثی گذرا باشد زیرا کشورهای عربی در چنین شرایط حساسی قادر به تحمل این بحران در روابط بین عربستان و مصر نیستند.
عبدالرئوف الریدی رئیس سابق شورای امور خارجه مصر نیز ابراز امیدواری کرد فراخوانی سفیر عربستان از قاهره صرفا حادثه ای گذرا در روابط دو کشور باشد، روابطی که نقش زیادی در حفظ امنیت کشورهای عربی دارد.
الریدی گفت، فراخوانی سفیر عربستان از قاهره رویدادی تاسف بار در روابط بین دو کشور برادر است که مسئولیت بزرگی در کشورهای عربی بر عهده دارند.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.