عربستان و رویاهای بر باد رفته

جام جم آنلاین: عربستان باوجود برخورداربودن از موقعیت جغرافیایی بویژه میزبانی اماکن مقدسه جهان اسلام می‌توانست نقشی اساسی در وحدت مسلمین و تحقق آرمان‌های آنها در عرصه بین‌الملل داشته باشد، اما روند عملکردهای این کشور نشان می‌دهد که آنها نه‌تنها در تحقق این امر گامی برنداشته‌اند، بلکه سیاست‌های خویش را چنان تدوین و اجرا کرده‌اند که اکنون به یکی از ارکان بحران در جهان اسلام بویژه در خاورمیانه مبدل شده‌اند.

همگرایی آل‌سعود با اجرای سیاست‌های غرب موجب شده تا عملا سیاست‌های آمریکا و متعاقب آن صهیونیست‌ها در منطقه اجرا شود.

باوجود تمام تحرکات منفی عربستان در منطقه بررسی روند تحولات نشان می‌دهد که آل‌سعود بویژه پس از مرگ نایف، ولیعهد نه تنها در حوزه داخلی با چالش‌های بسیاری مواجه است، بلکه در حوزه بین‌الملل نیز نتوانسته اهداف خویش را محقق سازد.

در عراق تمام تلاش‌های ریاض، طرح استیضاح و ردصلاحیت نوری المالکی، نخست‌وزیر به نتیجه نرسیده و عملا ساختار سیاسی عراق مغایر با اهداف عربستان ادامه دارد.

ریاض به دنبال آوردن اعضای حزب بعث و جریان‌هایی مانند العراقیه در راس قدرت است و برای این کار به بحران‌سازی‌های امنیتی و حتی تحریک اکراد پرداخته که در نهایت نتیجه‌ای به‌دست نیاورده است.

در عرصه لبنان نیز ریاض تلاش کرده تا با بهره‌گیری از جریان‌های تروریستی برای ناامن‌سازی کشور و نیز تحریک جریان غربگرای ۱۴ مارس به ریاست سعد حریری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت میقاتی گام بردارد.

فتنه‌انگیزی عربستان برای درگیر کردن سوریه و لبنان نیز با بیداری ارتش و آشکار شدن عوامل پشت‌پرده انتقال سلاح از لبنان به سوریه این سناریو را نیز در مسیر ناکامی قرار داد.

در حوزه ایران نیز ادعاهای ریاض در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و عملکردهای منطقه‌ای ایران نیز خریداری نداشته و ریاض نتوانست افکار عمومی منطقه را در برابر ایران قرار دهد. ریاض برای تکمیل پروژه ضدایرانی خود حتی اعدام برخی از شهروندان ما را نیز اجرا کرد، اما در نهایت نتوانسته چالشی برای ایران ایجاد کند.

در حوزه سوریه نیز چنان‌که شواهد امر پیداست، عربستان باهزینه‌های میلیاردی و حمایت‌های همه‌جانبه از طرح‌های براندازانه غرب نتوانسته است چندان دستاوردی داشته باشد.

به گونه‌ای که بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند ریاض از بازماندگان تحولات سوریه است و نتیجه عملکردش به یک رسوایی مبدل شده است، اما ناکامی بزرگ دیگر عربستان را در مصر می‌توان مشاهده کرد.

هرچند ریاض در کنار شورای نظامی، غرب و صهیونیست‌ها تلاش بسیاری داشت تا بتواند بازماندگان دوران مبارک را در راس قرار دهد، اما در نهایت نتوانست در برابر اراده مردم دوام آورده و سرانجام در برابر ریاست‌جمهوری محمد مرسی نامزد اسلامگرا تسلیم شد.

بسیاری تاکید دارند که دگرگونی سیاسی مصر تحولی مهم در منطقه است که می‌تواند به تقویت روحیه مردم در اردن، یمن، عربستان و بحرین منجر شود.

به هر تقدیر می‌توان گفت در چارچوب‌های منطقه ریاض به‌رغم هزینه‌های سنگین نتوانسته چنان‌که انتظار داشته منافعی کسب کند و در حالی که در درون با چالش‌های بسیاری مواجه است در منطقه نیز طرح‌هایش با ناکامی مواجه شده است که استمرار آن می‌تواند به انزوا و حتی فروپاشی عربستان منجر شود.

قاسم غفوری – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.