عرضه بنزین اکتان ۸۷ متوقف می‌شود/ طرح عرضه بنزین لوکس در سال ۹۲

۰۷اردیبهشت،

معاون وزیر نفت با تشریح زمان‌بندی افزایش تولید بنزین اروپایی در سال ۹۲ از حذف تدریجی بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در جایگاه‌‌ها خبر داد و اعلام کرد: با حذف بنزین معمولی …

علیرضا ضیغمی با اشاره به سرمایه گذاری‌های کلان چندین میلیارد دلاری برای توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفت کشور، گفت: مهمترین هدف اجرای این مگا پروژه‌های تازه نفتی در پالایشگاه‌های بهبود کیفیت و استاندارد تولید فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه افزایش عدد اکتان، تولید و عرضه بنزین با اکتان بالای ۹۰، کاهش ترکیبات حلقوی، آروماتیک، بنزن و گوگرد از ترکیب بنزین از دیگر اهداف اقتصادی و زیست محیطی اجرا این طرح‌ها است، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت به حدود ۶۶٫۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه تا پایان سالجاری با بهره برداری از ۴ طرح تازه ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند، اظهار داشت: همزمان با افزایش ظرفیت، افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا هم در دستور کار قرار دارد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه هم اکنون تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ در بعضی از پالایشگاه‌های نفت همچون شازند، تهران، آبادان با ظرفیت کامل آغاز شده است، بیان کرد: در مجموع در سالجاری ظرفیت تولید بنزین اروپایی کشور به ۵۲ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

به گفته وی تا پایان سالجاری امکان تولید بنزین یورو ۴ به میزان ۱۲٫۴ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس، ۲٫۹ میلیون لیتر در پالایشگاه لاوان، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه آبادان، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران، ۱۶ میلیون لیتر در پالایشگاه شازند، ۳٫۸ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۱۱ میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان فراهم خواهد شد.

ضیغمی با تاکید بر اینکه برخورداری از اکتان ۹۰ و ۹۲ از مهمترین ویژگی‌های بنزین با استاندارد اروپایی در کشور است، تبیین کرد: افزایش درجه آرام سوزی بنزین علاوه بر کاهش مصرف منجر به افزایش بهره وری در ناوگان حمل و نقل کشور خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه امسال به تدریج با حذف بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در جایگاه‌ها کل عرضه بنزین کشور با اکتان بالای ۹۰ انجام خواهد شد، تاکید کرد: به عبارت دیگر کل عرضه بنزین در جایگاه ها به صورت بنزین سوپر انجام می گردد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قیمت گذاری بنزین با استاندارد اروپایی به صورت تکلیفی توسط دولت انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: با این وجود برآوردها نشان می‌دهد تولید یک لیتر بنزین معادل سوپر حدود ۱۵۰۰ تومان هزینه دارد که در مقایسه با واردات دارای توجیه بالای اقتصادی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بنزین سوپر و حتی با اکتان ۸۷ در خوردهای روز جهان هم در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و کوچکترین مشکلی هم حاصل نمی شود، افزود: اما در سالجاری با تولید بنزین اکتان بالا به نوعی بنزینی لوکس و مطابق با آخرین استانداردهای جهان عرضه خواهد شد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.