عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهرها آب رفت/ محیط زیست: بنزین استاندارد وارد کنید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه‌های نفت به بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز، هم اکنون روزانه تنها ۱۳ میلیون لیتر بنزین اروپایی توزیع می‌شود و در این بین محیط زیست خواستار واردات سوخت استاندارد توسط وزارت نفت شده است.

 از سال قبل تاکنون طرح توسعه، بهینه‌سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های شازند اراک، آبادان، تهران، لاوان، تبریز و اخیرا پالایشگاه نفت اصفهان افتتاح و یا رسما در مدار بهره برداری قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، با بهره‌برداری از این طرح‌های تازه پالایشگاهی ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در ایران به بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافت و پیش بینی می شد دست کم نیمی از بنزین عرضه شده در داخل کشور با با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا توزیع شود.

با این وجود امروز عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ظرفیت فعلی تولید و توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا را روزانه ۱۳ میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: هم اکنون بخشی از بنزین مصرفی کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اصفهان و اراک توسط بنزین اروپایی پوشش داده می گردد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در گفتگوی دیگری حجم توزیع روزانه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا را در تهران حدود دو میلیون لیتر اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون بنزین تولیدی پالایشگاه شازند در ۲۳ جایگاه تهران عرضه و توزیع می گردد.

از این رو از مجموع بیش از ۳۰ میلیون لیتر ظرفیت سازی برای تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه ها با سرمایه گذاری حدود ۱۴ میلیارد دلاری، تنها نصف این بنزین مرغوب و استاندارد بالا در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

افزایش عدد اکتان، تولید و عرضه بنزین با اکتان بالای ۹۰، کاهش ترکیبات حلقوی، آروماتیک، بنزن و گوگرد از ترکیب بنزین از مهمترین ویژگی‌های بنزین لوکس تولید شده در طرح‌های توسعه پالایشگاهی کشور است و قرار بود با تکمیل این طرح‌ها مجموع ظرفیت تولید بنزین اروپایی کشور به ۵۲ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

بر این اساس در شرایط فعلی با توجه به راه اندازی اکثر طرح‌های تازه پالایشگاهی، امکان تولید بنزین یورو به میزان ۲٫۹ میلیون لیتر در پالایشگاه لاوان، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه آبادان، ۶ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران، ۱۶ میلیون لیتر در پالایشگاه شازند، یک تا سه میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۱۱ میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان فراهم شود.

در همین حال، قرار بود که با راه اندازی این طرح‌ها به تدریج عرضه بنزین با عدد اکتان ۸۷ حذف و بنزین با درجه آرام سوزی بیش از ۹۰ در جایگاه های سوخت با اولویت کلانشهرها عرضه و توزیع شود.
این در حالی است که به استثنای طرح توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس، تاکنون تمامی طرح‌های توسعه و بهینه سازی در پالایشگاه‌های نفت کشور راه اندازی کامل و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته اند اما عملا امکان افزایش عرضه بنزین با استاندارد یورو در اکثر کلانشهرهای کشور همچون مشهد، تبریز، اهواز، شیراز و قم فراهم نشده است.

کاهش عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا، انتقادهای سازمان حفاظت محیط زیست را هم به همراه داشته است و این نهاد زیست محیطی یکی از دلایل آلودگی شدید هوای کلانشهرهای کشور را عدم توزیع بنزین با استاندارد یورو اعلام می کند.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه وضعیت سوخت در کشور به مرحله بحران رسیده است، تاکید کرده اند: تاکنون جلسات متعددی با وزارت نفت برای عرضه سوخت یورو برگزار شده و در تلاش هستیم میزان تولید سوخت با استاندارد یورو ۴ را افزایش دهیم زیرا با توجه به انباشت آلودگی در کلان شهرها، نیاز به سوخت و خودروهایی با استاندارد یورو ۴ داریم .

در این بین سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نفت پیشنهاد واردات بنزین و گازوئیل استاندارد از خارج کشور را داده است، ضمن اکه اعلام کرده تا پایان بهار سال آینده تمام خودروها باید با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه شوند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.