عرضه بهداشتی دام زنده برای عید قربان و روز عرفه

به گزارش لقمه، حسین صفایی در نشست خبری خود پیرامون «عرضه بهداشتی دام زنده»، گفت: با توجه به نزدیکی روز عرفه و عید قربان که یکی از سنت‌های مذهبی و قربانی کردن در آن انجام می‌شود، شهرداری‌های مناطق با همکاری سازمان میادین و سازمان دامپزشکی شرایطی را فراهم می‌کنند تا شهروندان بتوانند دام سالم تهیه کرده و در مراکز بهداشتی آن را قربانی کنند.
وی افزود: امسال در ۲۲ منطقه شهر تهران قربانگاه‌هایی احداث می‌شود که دارای شرایط کاملا بهداشتی هستند و این مراکز در نقاطی تعبیه شده است که شهروندان با طی مسافت معقولی بتوانند برای تهیه دام و ذبح قربانی خود اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تصریح کرد: برای رعایت نکات بهداشتی، اعم از سلامت دام، گوشت ذبح شده، بهداشت محیط برای جلوگیری از آلودگی ناشی از امحا و احشاء دام‌های قربانی شده توصیه می‌شود که شهروندان از این مراکز استفاده کنند تا ضمن تضمین سلامت گوشت قربانی تهیه شده از آلودگی‌های محیط زیست نیز جلوگیری شود.
صفایی ادامه داد: سال گذشته ۲۷ هزار راس دام به قربانگاه‌های تعبیه شده انتقال داده شد که از این تعداد ۲۱ هزار دام در این قربانگاه‌ها خریداری و ۱۱ هزار دام نیز در همان محل ذبح شد که بر اساس آمار، ۱۵ دام قبل از ذبح بیمار تشخیص داده شد و پس از قربانی کردن دام‌ها نیز ۵۰ لاشه به علت بیماری توسط کارشناسان بهداشتی حاضر در محل ضبط شد. بنابراین توصیه می‌شود شهروندان برای حفظ سلامت خود و محیط‌زیست از این مراکز استفاده کنند.
به گفته وی، امسال بیش از ۲۳۰ دامپزشک و کارشناس بهداشت مواد غذایی آموزش دیده و همچنین ۳۰۰ سلاخ در این مراکز حضور دارند و پس از تایید سلامت دام آنها را پلاک کوبی کرده و برای ذبح آماده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با بیان اینکه امسال ۳۰ درصد تعداد قربانگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۴۰ هزار راس دام به ۲۲ مرکز تعبیه شده منتقل، همچنین تعداد ذبح قربانی در این مراکز نیز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.
صفایی با بیان اینکه ساعت کار قربانگاه‌ها در روز عرفه از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر و در روز عید قربان از ۲ صبح تا ۵ بعدازظهر خواهد بود، تاکید کرد: با توجه به حضور دامپزشک و کارشناس امور بهداشت و همچنین سلاخ‌های آموزش دیده جهت ذبح شرعی، شهروندان در روزهای عنوان شده جهت تهیه و ذبح قربانی به این مراکز مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخلف در قیمت عرضه دام از سوی چوب‌داران، توصیه می‌شود شهروندان قربانی مورد نیاز خود را از قربانگاه‌ها تهیه کنند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: شماره‌تلفن ۵۵۰۵۰۰۰۰ جهت اطلاع‌رسانی برای ۲۲ قربانگاه احداث شده در نظر گرفته شده، ضمن آنکه این شماره‌تلفن در روزهای غیر از عرفه و عید قربان، فروش تلفنی دام‌ به صورت زنده و ذکر شده را انجام می‌دهد.

نقل از :ایسنا


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.