عرضه سیستم های تهویه مطبوع با کمترین میزان مصرف انرژی

علی می بتی- مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه و واقعی تر شدن قیمت انرژی، افزود: بر این اساس به سیستم هایی برای سرمایش و گرمایش نیاز بود تا با کمترین میزان مصرف انرژی نیاز سازه ها را برطرف کند.

وی از طراحی و اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: در این پروژه سیستم های تهویه مطبوعی را طراحی کردیم که با کمترین میزان مصرف سوخت ضمن بازیافت هوا سرمایش و گرمایش هوا را برای ساختمانها تامین می کند.
 

می بتی به جزئیات این سیستم ها اشاره کرد و یادآور شد: سیستم طراحی شده همانند سایر سیستم ها تهویه مطبوع است ولی در سیستم های طراحی شده تجهیزاتی برای کاهش مصرف انرژی به کار برده شد.
 

مجری طرح در این باره توضیح داد: سیستم طراحی شده از نوع هوایی است به این معنی که سرمایش هوا در کل هواساز انجام می شود و هوای سرد از طریق کانال به کل سازه منتقل می شود.
 

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مناطقی چون بندرعباس با دمای بالا و رطوبت نسبی گاه تا ۹۸ درصد، خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردها این نوع سیستم ها باید به دفعات هوا را تعویض کند که در شرایط آب و هوایی گرم، هوای تازه ای که وارد سیستم می شود بسیار گرم است که برای سرد کردن این هوا نیاز به مصرف انرژی زیادی است.
 

این محقق ادامه داد: راهکاری که برای این منظور در نظر گرفته شد، این بود که دراین سیستم، هوای آلوده موجود در ساختمان را خارج کنیم ولی قبل از این هوا با هوای تازه در تبادل قرار دهیم تا میزانی از انرژی این هوا تبادل شود به این ترتیب پیش سرمایش و پیش خشک کنی برای هوای ورودی تامین و هوای ورودی با درجه حرارت و رطوبت پایین تری وارد کوئل می شود.
 

می بتی اضافه کرد: این عملکرد در این سیستم باعث شد تا علاوه بر کوچکتر شدن حجم، با کمترین مصرف انرژی نیازهای ساختمان برطرف شود.
 

مجری طرح گفت: همچنین با استفاده از این سیستم موفق شدیم مصرف انرژی را در یک پروژه ای که نیاز به یک مگا وات داشت، به ۵۴۰ کیلو وات در ساعت کاهش دهیم که حدود ۵۰ درصد می شود. این امر برای مناطق گرم جنوب کشور که ۹ ماه از سال نیاز سرمایشی دارند می تواند اثرات مثبتی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.