عرضه محصولات مکتوب شهرداری در فرهنگسرای کتاب

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ارائه بیش از ۱۰۰۰ عنوان از محصولات مکتوب شهرداری تهران در این غرفه خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری برنا، کلهری در گفت‌وگو با ستاد خبری فرهنگسرای کتاب، گفت: بخش عمده ای از آنچه در فرهنگسرای کتاب ارائه می شود، محصولات مکتوب شهرداری و سازمان های زیرمجموعه آن است که بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب را در حوزه های کودک و نوجوان، مدیریت محله، جامعه شناسی، معماری و شهرسازی، فضای سبز و محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک، ایمنی شهری، مطالعات فرهنگی، حقوق شهروندی، مصوبات شورای شهر، گزارش عملکردهای شهرداری، ادبیات، ورزش و زندگینامه ارائه می کند.

وی افزود: برای هر یک از این کتاب ها فلش کارت هایی تهیه شده که توضیحات مختصری از کتاب را به شهروندان ارائه می دهد تا مخاطبان با مطالعه این کارتها برای خرید یک کتاب تصمیم بگیرند.

مسئول بخش کتاب و کتابخوانی فرهنگسرای کتاب همچنین گفت: بخشی از این فرهنگسرا، غرفه کتابخانه های شهرداری است که مجموعه فعالیتها و خدمات کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونت امور فرهنگ و اجتماعی شهرداری را ارائه می دهد.

وی افزود: شهرداری ۲۶۰ کتابخانه دارد که در این غرفه خدمات این کتابخانه ها معرفی شده و از مخاطبان و مراجعان، برای عضویت در مجموعه این کتابخانه ها ثبت نام آنلاین صورت می گیرد.

به گفته کلهری، ارائه نقشه راهنمای کتابخانه های شهرداری، ارائه بروشور قوانین و مقررات این کتابخانه ها و معرفی کتابخانه های دیجیتال شهرداری از دیگر فعالیتهای این بخش فرهنگسرای کتاب است.

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات نمادین ما در این بخش، مقایسه تعداد کتابخانه های شهرداری در سال ۸۵ و تعداد آن ها در سال ۹۱ است که به نحوی خاص و با استفاده از تابلوها و استندهایی ارائه شده است و تفاوت قابل توجهی را در آن می بینیم.

کلهری افزود: دیگر فعالیت بخش کتاب و کتابخوانی فرهنگسرای کتاب، معرفی «ترین»های کتابخانه های شهر است. در این بخش مسنترین، خردسالترین، پرحضورترین، قدیمیترین و فعالترین اعضای کتابخانه های شهرداری معرفی شده اند. در میان این اسامی و عکس ها، برترینهای کنکور که عضو این کتابخانه ها بوده و برای مطالعه از فضای کتابخانه های شهرداری استفاده میکرده اند نیز به چشم میخورد.

فرهنگسرای کتاب برای سومین سال متوالی و همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ضلع شمالی محل برپایی این نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع برپا شده است.

ارائه کارت عضویت ویژه در۸۰ کتابخانه تهران

امور کتابخانه های معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مخاطبان و بازدیدکنندگان فرهنگسرای کتاب را با پرداخت ۵۰ درصد حق عضویت، به عضویت ویژه ۸۰ کتابخانه تحت پوشش خود در می آورد.

در بخش کتاب و کتابخوانی فرهنگسرای کتاب که مسئولیت آن را اداره امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برعهده دارد، بازدیدکنندگان با تخفیف ۵۰ درصدی برای عضویت ویژه در ۸۰ کتابخانه تحت پوشش سازمان ثبت نام میشوند.

مراجعان با این ثبت نام یک کارت قرمز عضویت دریافت می کنند که با ارائه آن به هر یک از کتابخانه های سازمان، می توانند از امکانات و خدمات این کتابخانه ها استفاده کنند.

این اعضای ویژه برای یافتن نزدیکترین کتابخانه به محل زندگیشان، به نقشه پراکندگی کتابخانه های عمومی شهرداری تهران، که در غرفه کتابخانه ها نصب شده رجوع کرده و کتابخانه مبدا خود را انتخاب می کنند.

عضویت این اعضا در سامانه «کتابخانه عمومی تهران» به نشانی www.tlib.ir ثبت می شود. همچنین این سامانه امکان جستجوی کتاب در کتابخانه های تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را نیز فراهم می کند.

آموزش مهارت های کتابخوانی در ده دقیقه

کارگاه «آموزش مهارت‌های مطالعه در ۱۰دقیقه» که با استقبال مخاطبان روبرو شده است، در فرهنگسرای کتاب برپا است.

حسین رحیمی مسئول بخش کارگاه «آموزش مهارت‌های مطالعه در ۱۰دقیقه» در این رابطه گفت: این کارگاه شامل پنج قسمت کل‌خوانی، برنامه ریزی، مدیریت زمان، خلاصه نویسی و آمادگی برای امتحان است.

وی ادامه داد: در این غرفه کارشناسان به صورت چهره به چهره مهارت های لازم در هر بخش را به مخاطبان و علاقه مندان کتاب و کتابخوانی می آموزند.

وی تصریح کرد: در این کارگاه سعی داریم به صورت کاربردی مشکلات مخاطبان را در زمینه مطالعه و کتابخوانی حل کنیم.

رحیمی گفت: نداشتن مهارت های مطالعه از جمله دلایلی است که موجب بی علاقگی افراد به کتاب‌خوانی و در نتیجه کاهش سرانه مطالعه در کشور می شود. شهروندان با فراگیری مهارت های مطالعه می توانند، کتاب مورد علاقه خود را پیدا کرده و از مطالعه کتاب بهره و لذت بیشتری ببرند.

وی افزود: تاکنون استقبال بسیار خوبی از این بخش شده است و به طور معمول تا ساعات پایانی نمایشگاه کتاب و فعالیت فرهنگسرای کتاب، در هر پنج بخش کارگاه شاهد حضور علاقه مندان و مخاطبان هستیم.

به گفته رحیمی در این بخش، از همه قشر و سنی از کودک و نوجوان تا بزرگسال حضور دارند و به متناسب سن و علاقه خود مهارت لازم را در مدت زمان کوتاهی برای مطالعه کتاب می آموزند.

فرهنگسرای کتاب همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ضلع شمالی محل مصلای امام خمینی(ره) در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع برپا می‌شود


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.