عرضه های اولیه سهام شتاب می گیرد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: مدیر عامل شرکت بورس با اعلام اینکه عرضه های اولیه سهام در سال تازه شتاب می گیرد ، گفت : امیدواریم سالی خوب برای پذیرش ها و عرضه های اولیه سهام باشد.

به گزارش سنا، حسن قالیباف افزود : بازار سرمایه به عنوان مرجعی برای جمع آوری نقدینگی های کوچک و خرد اقشار مرم و تخصیص آن در فعالیت های مولد اقتصادی همواره در اقتصادهای پیشرفته دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به پیشرفت و رشد اقتصادی
کمک می کند.
مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: بازار سرمایه ایران در سال قبل دوره بی نظیر و پر رونق طی کرد و افزایش نقد شوندگی بازار سهام افزایش داشت.
وی اظهار داشت : سال ۹۱ در حالی ارزش بازار سهام با ثبت رکورد تاریخی ۲۶ هزار میلیارد تومانی همراه شد که پارسال با رشد چهار برابری از ۹۵ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت که رشد نقدشوندگی را در بازار سهام نشان می دهد.
وی گفت: در سالی که گذشت معاملات عادی سهام در بورس تهران با رشد ۷۳ درصدی همراه شد و امار دفعات معاملات از ۱۷ میلیون دفعه عبور کرد در حالیکه سال پیش از آن پنج میلیون دفعه خرید و فروش سهام ثبت شده است.
همچنین در بازار سهام بیش از ۲۶۰ هزار کد معاملاتی صادر شد که نسبت به سال ۹۱ رشد ۴۰ درصدی داشت.
قالیباف اصل دربارهٔ اهمیت تامین مالی برای بنگاههای اقتصادی از طریق بازار سرمایه گفت : تامین مالی به عنوان فلسفه وجودی بورس و بازار سرمایه همیشه از جایگاه با اهمیتی برخوردار بوده و رشد حجم و ارزش معاملات سهام نشانگر خوبی برای تامین مالی در بازار سرمایه بوده است.
مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت : برای افزایش بیش از پیش نقش تامین مالی در بازار سرمایه می توان با توسعه و بکار گیری بازارهای نوین مالی از جمله اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام و یا فراهم کردن امکان پذیره نویسی و معامله صکوک در بورس در کنار اوراق سهام و حق تقدم به بنگاههای مولد اقتصادی کمک کرد.در عین حال ایجاد و بکارگیری صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله(ETF) در سال قبل و یا راه اندازی صندوق های پروژه در آینده نه چندان دور کمک خواهد کرد تا نقش بازار سرمایه در فعالیت های اقتصادی سال ۹۳ پر رنگ تر از سال های قبل باشد.
وی افزود: نسبت تامین مالی به تشکیل سرمایه در کشور های مختلف بطور متوسط از ۲۵ درصد فراتر نمی رود اما در ایران ۵درصد است که نشاندهنده پتانسیل ها و ظرفیت های بالای این بازار برای بهره گیری از منابع بیشتر در آن دارد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.