عرضه و تقاضا در تعیین قیمت مسکن حرف اول را می زند

اجرای طرح هایی از قبیل اخذ مالیات بر خانه های خالی می تواند به بهبود وضع موجود کمک کند اما تعیین کننده قیمت در بازار مسکن تعادل در عرضه و تقاضا است.

مصطفی مردمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان اینکه اخذ مالیات برای کاهش خانه های خالی موثر است گفت:‌ نمی توان این طرح را که دولت اصرار به اجرای آن است و مجلس نیز آن را تصویب کرده تنها راه حل دانست، اما این طرح یکی از راه هایی است که می تواند تا حدودی به بهبود رکو بازار مسکن کمک کند.
این کارشناس اقتصادی در خصوص آماری که بابت خانه های خالی با رقم ۱٫۶ میلیون خانه در سطح شهر ارایه شده بود اظهار داشت: با وجود نظارت و کنترل شهرداری بر ساخت و سازهای سالیانه در سطح شهر و اطلاعات موجود املاک در سامانه ها می توان به یک آمار تقریبی و درست دست یافت اما با این حال به نظر می رسد آمار ارایه شده از خانه های خالی با چیزی که در بازار می بینیم کمی مغایرت داشته باشد.
مردمی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت ها در بازار مسکن هستند خاطرنشان کرد: زمانی که شرایط بازار از حالت عادی و منطقی خارج می شود دولت با اجرای طرح هایی و با هدف کنترل و بازگرداندن به شرایط عادی وارد عمل می شود، بنابراین باید کارآمدی این طرح ها که از سوی دولت مطرح می شود را مورد ارزیابی قرار داد.
وی در ادامه افزود: سیاست های سلبی و ایجابی، بازارمسکن را تا حدودی آرام می کند و از حباب موجود در بازار می کاهد اما باز هم تعادل در عرضه و تقاضا اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت در بازار مسکن به حساب می آید./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.