عرضه ۲،۲ میلیون سکه از دوم مرداد

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ۲،۲ میلیون قطعه سکه در بازار از دوم مرداد ماه و کاهش ۲ درصدی سود تسهیلات صنعت خبر داد و در پاسخ به برخی انتقادات گفت: اگر پولمان را در اروپا نگه می داشتیم ۴٫۵ درصد سود نصیبمان می‌شد اما با خرید ۶۰۰ تن طلا ۲۵۰ درصد سود کسب کرده‌ایم.

فارس، محمود بهمنی در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: طی دو هفته اخیر قیمت هر انس طلا با کاهش ۷۰ دلاری به هزار و  ۵۵۴ دلار رسید،اما در این مدت قیمت سکه ۷۰ دلار افزایش داشت که دلیل آن به جز مسائل روانی و سیاسی چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه قیمت ارز با یک مذاکره ۳۰۰ تومان بالا و پایین می‌شود، تصریح کرد: این مسائل سیاسی است و به من و شما ارتباطی ندارد، قیمت واقعی سکه نرخ فعلی نیست بلکه قیمت هر سکه یک چهارم قیمت هر اونس طلا است.

بهمنی ادامه داد: وقتی قیمت سکه به یک میلیون تومان رسید به دنبال دلیل این اتفاق رفتیم، نه میلیون و  ۶۰۰ هزار قطعه سکه در بازار عرضه شد که ۴ میلیون قطعه بعد از گذشت ۴ ماه نسبت به دریافت پول خود و یا خرید اوراق مشارکت به جای سکه اقدام کردند.

وی با اشاره به عرضه  ۹۰ تن سکه در مرحله قبل به بازار تصریح کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ تن این سکه‌ها برگردانده شد و در مرحله بعدی نیز از افرادی که متخصص نیستند می‌خواهیم تا وارد بازار سکه نشوند.

وی از اجرای ابزارهای جدید پولی و بانکی در سال جدید خبر داد و گفت: امسال صکوک اجاره، مرابحه و اوراق اسلامی از جمله سیاست‌های جدید بانک مرکزی در سال جدید است و علاوه بر این نظارت و کنترل داخلی بانک‌ها را نیز در دستور کار داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی خیلی زیاد است، گفت: در حال حاضر قصد محدود کردن سیستم بانکی را نداریم زیرا ممکن است به بخش صنعت صدمه وارد شود.

وی تقویت بازار بین‌ بانکی، تأمین مالی پروژه‌ها و تقویت سرمایه بانک‌ها را به عنوان برنامه‌های الزامی در سال جاری عنوان کرد و گفت: فرآیند آسان‌سازی ارائه تسهیلات را در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: بانک‌های خصوصی نباید بعد از عدم دریافت تسهیلات، وثیقه وام گیرنده را به نام خود کنند که دستور‌العمل مربوط به این موضوع طی چند روز آینده صادر خواهد شد.

بهمنی با اشاره به تدوین دستور‌العمل بند ۲۹ قانون بودجه ۹۱ گفت: سود تسهیلات بخش صنعت ۲ درصد کاهش یافت که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به خروج ۱۱ کشور از لیست تحریم بانک مرکزی و نفت ایران گفت: با توجه به خروج این شرکت‌ها قطعا به آنها نفت خواهیم فروخت و مشکلی در تأمین پول نفت نیز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: مشکلی در منابع ارزی نداریم و مشکل نقل و انتقال پول نیز به مرور برطرف خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های پولی سال ۹۱ با محوریت بخش صنعت شروع شده است، گفت: ۳۷ درصد منابع خود را به بخش صنعت و معدن اختصاص داده‌ایم و علاوه بر این ۲۰ درصد به بخش کشاورزی، ۲۵ درصد برای احداث مسکن، ۱۰ درصد برای صادرات تولیدات داخلی و ۸ درصد بابت بخش بازرگانی اختصاص یافته است و در مجموع ۹۲ درصد از منابع به بخش تولید می‌رسد.

وی از مصوبه اخیر بانک مرکزی برای تخصیص تسهیلات معوق بخش صنعت و معدن تا ۵ سال خبر داد و گفت: این مسئله امکان دریافت تسهیلات را برای صنعتگران به شرط پرداخت اقساط فراهم می‌کند و علاوه بر این مشوق‌هایی مانند بخشش جرایم بانکی و کاهش سپرده‌های قانونی نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: قرار شد لیست بدهکاران به ما ارائه شود تا سیستم بانکی برای وصول بدهی آنها برنامه‌ریزی کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار منابع این صندوق به بخش صنعت و معدن و تولید خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که نرخ تسهیلات را به مرور زمان کاهش دهیم تا امکان استفاده بهینه از تسهیلات برای تولید‌کنندگان فراهم شود.

وی با اشاره به ذخیره ۳ هزار و  ۸۰۰ میلیارد ریالی بانک‌ها گفت: ۱۱ درصد در کل سیستم بانکی و ۱۸۰ درصد در بانک‌های تخصصی اضافه پرداخت داشته‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی در کشور گفت: در کارخانه‌ای که با  ۳۰ درصد ظرفیت فعال است با تزریق ۱۰ میلیون تومان می‌توان یک فرصت شغلی ایجاد کرد در حالی که این رقم برای طرح‌های جدید به ازای هر شغل به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به عرضه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سال گذشته گفت: برخی نسبت به این سیاست ما انتقاد داشتند و معتقد بودند که جریان انقباض پولی و بلوکه منابع اتفاق افتاده است در حالی که اینطور نبود و ما پول حاصل از فروش سکه و اوراق بهادار را به بخش تولید هدایت کردیم.

به گفته وی، ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل فروش سکه به بخش صنعت و معدن و تولید اختصاص یافته است حتی منابع مورد نیاز این بخش‌ها رقم بالایی است.

بهمنی ادامه داد: عده‌ای نیز معترض شدند که چرا ۶۰۰ تن طلا خریداری کردیم در حالی که در آن زمان قیمت هر اونس طلا ۶۵۴ دلار بود و اگر پولمان را در اروپا نگه داشته بودیم امسال ۴٫۵ درصد سود نصیبمان می‌شد اما در حال حاضر ۲۵۰ درصد سود کسب کرده‌ایم.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.