عرضه CNG با کارت سوخت در حد مطالعات است

۱۸م آذر ،

1256-2.jpg

مجری توسعه جایگاه‌های CNG با اعلام این‌که در حال حاضر عرضه‌ی گاز طبیعی با کارت هوشمند سوخت نیازمند وقت و هزینه‌ی بسیاری است برای جلوگیری از عرضه‌ی گاز به خودروهای غیراستاندارد و غیرمجاز دوگانه‌سوز خواستار نظارت بیشتر وزارت کشور و نیروی انتظامی شد.

شهرام اسد‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که تجهیز جایگاه‌های CNG به سامانه‌ی هوشمند سوخت نیاز به زمان بیشتر برای حل و فصل مسائل فنی دارد گفت: اگر امکان‌ عرضه‌ی سوخت با کارت هوشمند در مدت‌زمان کوتاه و هزینه‌ی کم وجود داشت این کار تاکنون انجام شده بود، اما این کار نیاز به زیرساخت‌های فنی دارد.

مجری توسعه جایگاه‌های CNG در پاسخ به این سوال آیا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عرضه‌ی گاز طبیعی را با کارت هوشمند سوخت در برنامه دارد یا خیر، گفت: این موضوع در حال حاضر در حد مطالعات است.

وی با اعلام این‌که فاز اول مطالعات عرضه گاز طبیعی با کارت هوشمند سوخت به اتمام رسیده است، گفت: مطالعات این فاز نشان می‌دهد نصب تجهیزات مورد نیاز برای انجام این امر نیازمند وقت و هزینه‌ی بسیار است.

به گفته‌ی اسدپور، زمانی که الزام عرضه گاز طبیعی با کارت هوشمند سوخت بسیار شود و هزینه‌ی مورد نیاز این کار در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد، این کار انجام خواهد شد.

مجری توسعه جایگاه‌های CNG در پاسخ به این سوال که آیا عرضه‌ی CNG با کارت سوخت می‌تواند از عرضه گاز طبیعی به خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز جلوگیری کند، تاکید کرد: برای این امر نیاز است دستگاه‌های مسوول نظارت خود را افزایش دهند، چرا که نمی‌توان از جایگاه‌دار توقع داشت که کار نظارت را انجام دهد.

وی با بیان این‌که جایگاه CNG بخش خصوصی محسوب می‌شود و ترجیح می‌دهد گاز بیشتری بفروشد، یاد‌آور شد: جایگاه‌دار CNG ضابط قانون نیست و نمی‌تواند نقش وزارت کشور و نیروی انتظامی را انجام دهد.

اسد‌پور تاکید کرد: برای از رده‌ خارج‌کردن خودروهای دوگانه سوز غیرمجاز باید سازو‌کار نظارتی فعال شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت: کاهش اختلاف قیمت گاز و بنزین عرضه CNG با کارت را منتفی کرد

به گزارش ایسنا،‌ پیش از این محسن روحانی – مدیر سامانه هوشمند سوخت- از لغو عرضه گاز CNG با کارت سوخت خبر داد و به ایسنا گفته بود: با توجه به اختلاف بسیار قیمتی گاز CNG و بنزین قبل از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها یکی از اولویت‌های سامانه هوشمند سوخت عرضه گاز CNG با کارت بود. اما با اجرای فاز اول قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اولویت صدور کارت سوخت CNG از بین رفت.

او توسعه سامانه هوشمند سوخت به عرضه CNG با این هدف که مانع سوخت‌گیری خودروهای غیر مجاز دوگانه سوز شود را درست ندانست و توصیح داد: در حال حاضر جایگاه‌داران عرضه بنزین دارای کارت‌ سوخت می باشند تا بتوانند به اشخاصی که به هر سببی فاقد کارت سوخت می باشند خدمت‌رسانی کنند. اگر قرار باشد CNG هم با کارت سوخت عرضه شود، باید یک کارت هم در اختیار جایگاه‌دار قرار گیرد که با وجود کارت جایگاه‌داران باز هم خودروهای دوگانه‌سوز غیر مجاز می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند که در این حالت فقط هزینه‌ای مضاعف به کشور تحمیل می‌شود.

جایگاه‌داران: هیچ راهی جز عرضه‌ CNG با کارت وجود ندارد

بعد از اعلام این خبر رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراتب اعتراض جایگاه‌داران CNG را نسبت به منتفی شدن عرضه CNG با کارت هوشمند، اعلام کرد.

اردشیر دادرس با اشاره به این که عرضه‌ CNG با کارت سوخت هوشمند ابلاغیه‌ دولت به وزارت نفت است، امنیت جانی مصرف‌کنندگان و پرسنل شاغل در جایگاه‌های CNG را بسیار با اهمیت‌تر از مشکلاتی دانست که ممکن است به سبب عدم ارائه‌ کارت سوخت به جایگاه‌داران اتفاق بیفتد.

به گفته وی هیچ راه دیگری به جز عرضه‌ CNG با کارت هوشمند به منظور شناسایی خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز وجود ندارد.

ستاد سوخت: عرضه CNG با کارت سوخت منتفی نیست

هم چنین حسین هاشمی سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور – با تاکید بر این که موضوع عرضه CNG با کارت سوخت منتفی نیست گفته بود: اگر وزارت نفت قرار است این ابلاغیه را اجرا نکند باید پیشنهادی برای سوخت گیری خودرهای دوگانه‌سوز مجاز ارائه کند.

او در مورد این که اگر قرار باشد CNG هم با کارت سوخت عرضه شود، با وجود کارتی که در اختیار جایگاه‌داران است باز هم خودروهای دوگانه‌سوز غیر مجاز می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند نیز گفت: برای این کار می‌توان قانون‌های محدود کننده وضع کرد، در واقع می‌توان از احتمال سو استفاده در این زمینه جلوگیری کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.