عرفه، روز پذیرش تضرع های عاشقانه

11-621.jpg

روز عرفه از ایام باشکوه و عظیم است که درها برای پذیرش تضرع‌های عاشقانه بندگان ذات اقدس الهی گشوده می‌شوند و باز هم آن دادار مهربان خواهان بازگشت اشرف مخلوقات به بارگاه امن است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، صبح امروز(پنج‌شنبه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، افزود: آنچنان که از نام دعای عرفه مشخص است، دعایی است عرفانی با مضامین بسیار معرفتی که از ناحیه امام حسین(ع) در سرزمین عرفات بیان شده است.

وی ادامه داد: عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به اطاعت وعبادت خود دعوت کرده و سفره جود خود را برای آنها گسترانیده تا بازهم زمینه پیروزی انسان بر نفس را فراهم کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) افزود: اگر شخص گناهکار در شب های قدر نتواند از قدر و منزلت خود به نحو احسنت استفاده کند، می تواند در این روز از امتیازات برخورداری از رحمت الهی بهره‌مند شود.

حجت الاسلام غرویان به وجه تسمیه روزعرفه اشاره کرد و گفت: عرفات جمع عرفه و به معنای شناخت بوده و از آن جا که آن جا وادی شناخت ومعرفت خدا و نفس خود است عرفات نام گرفته است.

وی ادامه داد: در این دعا اوج کلمات عرفانی را در کلام حضرت سیدالشهدا(ع) مشاهده می کنیم و هر فرازی از دعای عرفه دریچه‌ای از عشق، نور، محبت و توحید را در دل انسان می گشاید.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی، شناخت و درخواست بهترین مسئلت ها و تعلیم مفاهیم ادبیات قرآن را از اسرار این دعا برشمرد و افزود: انسان با این دعا درصدد است خود و خدا را بشناسد و نزدیکی آن را به هم نمایان کند.

غرویان با بیان اینکه عرفات، همایش شناخت و خودسازی امام حسین(ع) در صحرای عرفات است، خاطرنشان ساخت: امام حسین(ع) در بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و یاران خود در صحرای عرفات وقوف کرد و درآنجا بزرگترین همایش شناخت و خودسازی را در قالب ژرف ترین کلمات به ظهور رساند.

وی افزود: در واقع هدف حسین ابن علی(ع) در دعا پاک و مقدس شمردن خداوند بعنوان موجودی تعالی در عالم هستی است که با سوز درونی ایشان همراه بود.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به مشکلات اخلاقی، سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه، عنوان کرد: دعای عرفه باعث تنبه، تذکر و گاهی تلنگر می شود و زمینه‌های توبه و منقلب شدن انسان را فراهم می کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.