عرفه زیربنای همه سعادت‌ها است

نماینده ولی‌فقیه در سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: عرفه زیربنای همه سعادت‌ها است.

حجت‌الاسلام محمدتقی احمدی‌خرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیان کرد: کلمه عرفه هم‌خانواده عرفان و معرفت و به معنای شناخت و معرفت یافتن است. معرفت یافتن در مرحله نخست، نسبت به ذات اقدس الهی و سپس آنچه که خداوند ما را نسبت به آن مامور به شناخت کرده است، می‌باشد.

احمدی‌خرم افزود: روز عرفه، به این دلیل به این نام معروف است که در این روز افرادی که در بیت‌الله الحرام رفته‌اند، بعد از انجام این اعمال راهی صحرای عرفات می‌شوند و در آن بیابان دعای عرفه‌ای را که امام حسین(ع) خوانده است، می‌خوانند.

وی گفت: در این راستا باید به مضمون دعایی که امام حسین(ع) خوانده است توجه شود و باید خدا را شناخت و به صفات الهی پی برد و ارتباط خود را با او بیشتر کرد.

امام جمعه موقت بجنورد با ذکر این‌که «نیایش پرودگار راه بسیار نزدیکی برای پی بردن به وجود اقدس الهی است» اضافه کرد: باید با خواندن دعای عرفه و انجام سایر اعمال در این روز، خود را به خداوند باری تعالی نزدیک‌تر کنیم و با نزدیک شدن به الله، او را بیشتر بشناسیم.

وی نیایش را نزدیک‌ترین راه برای درک معرفت الهی ذکر کرد و ادامه داد: با معرفت خداوند اعتماد، توکل، عشق و علاقه انسان نسبت به پرودگار، پیامبران(ص)، دین و بندگان او افزون می‌شود.

احمدی‌خرم با بیان این‌که «با معرفت خداوند تعالی و اتکاء به او قوه و قدرت انسان بیشتر خواهد شد» اظهار کرد: اگر ما بخواهیم در این دنیایی که شرق و غرب به جان یکدیگر افتاده‌اند و می‌خواهند مردم مظلوم را غارت کنند، پیروز شویم باید به این معرفت دست یابیم، بنابراین نقش دعا و نیایش نقش عظیمی است.

به گفته وی دعا بر شکست دشمن و پیروزی اسلام و مسلمانان تاثیر دارد.

احمدی‌خرم بیان کرد: نباید نقش دعا تنها در بعد فردی و مسائل کوچک خلاصه شود که اگر این امر اتفاق افتد به معنای آن است که افراد مفهوم دعا را درک نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: بنابراین عرفه به معنای پیروزی بر هوای نفس، پیروزی بر دشمنان و انس با خداوند است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.