عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ایران در اسپانیا ماندگار شدند

فروردین ۱۴۰۳

زهرا صبری به سفارش موزه Topic شهر تولوسای اسپانیا ۱۱ عروسک خیمه شب‌بازی ایران را تولید و برای نگهداری و نمایش به این موزه ارسال کرد.

 به گزارش هنرآنلاین،صبری در اینباره گفت: موزه‌ Topic در شهر تولوسای کشور اسپانیا است که دو سال پیش وقتی یکی از آثارم را در اسپانیا به صحنه بردم عروسک “پهلوان کچل” را به این موزه اهدا کردم. در این موزه عروسک‌های کشورهای دیگر نگهداری و نمایش داده می‌شوند.

وی با اشاره به نگهداری عروسک‌های ساخته شده از قرن نوزدهم میلادی از کشورهای مختلف در موزه Topic یادآور شد: به من پیشنهاد داده شد که عروسک‌های خیمه شب‌بازی ایران را برای نگهداری در این موزه ساخته و ارسال کنم. من این پیشنهاد را که از سوی مدیریت موزه در اسپانیا شد را پذیرفتم و به همراه فاطمه عباسی ۱۱ عروسک خیمه شب‌بازی ایران را تولید کردیم.

سرپرست گروه تئاتر “یاس تمام” دربارهٔ مدت زمان ساخت عروسک‌های مذکور بیان کرد: دو ماه ساخت این عروسک‌ها طول کشید و طراحی عروسک‌ها مو به مو با عروسک‌های خیمه شب‌بازی زنده‌یاد استاد احمدی همخوانی دارند. این ۱۱ عروسک که شامل عروسک‌هایی نظیر مبارک، زیور قابله، کردبچه، مرد اسب‌سوار و سقا می باشند قرار است برای همیشه در موزه Topic کشور اسپانیا نگهداری شوند.

صبری با اشاره به زحمات کشیده شده برای تولید و ساخت ۱۱ عروسک خیمه شب‌بازی یادآور شد: به همین خاطر این عروسک‌ها فروخته نشد و تمامی آن‌ها به عنوان میراثی فرهنگی به موزه مورد نظر اهدا شدند.

این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی با اشاره به اهدای عروسک مبارک توسط بهروز غریب‌پور به موزه Topic افزود: آقای غریب‌پور سال‌ها پیش این کار را انجام دادند و بعدها من نیز عروسک پهلوان‌کچل را اهدا کردم. در پیشنهادی هم که موزه به من برای ساخت عروسک‌های خیمه‌ شب‌بازی داد در ابتدا قرار بود ۴ عروسک ساخته شود که این تعداد به ۱۱ عروسک افزایش پیدا کرد.

کارگردان نمایش‌های “زمین و چرخ” و “تا یک بشمار” تأکید کرد: اگر آقای بهروز غریب‌پور زحمت نکشیده بود و عکس‌های اسلایدعروسکی‌های خیمه شب‌بازی زنده‌یاد استاد احمدی را به خانواده تئاتر عروسکی اهدا نکرده بود کار من و فاطمه عباسی برای ساخت عروسک‌ها سخت می‌شد. یکی دیگر از مواردی که در ساخت این عروسک‌ها به من کمک کرد پایان‌نامه خودم بود که بخشی از آن مربوط به تحقیق روی عروسک‌های زنده‌یاد استاد احمدی می‌شد. این تحقیق را ۱۵ سال پیش گردآوری و تدوین کردم.

موزه Topic یکی از معتبرترین موزه‌های کشور اسپانیا است که در آن عروسک‌های تمامی کشورهای جهان نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.