عریضه‌نویسی یاران دو رئیس‌جمهور

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز


امروزی ها:
اکبر ترکان از واگذاری غیرقانونی ساختمانی در جزیره قشم به دانشگاه ایرانیان خبر داد و گفت:ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده است. وی گفت: این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است، به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟

با سخنان اکبر ترکان، دبیر تازه شورای هماهنگی مناطق آزاد دربارهٔ واگذاری چند قطعه زمین در کیش و قشم به دانشگاه احمدی‌نژاد، جنجال‌ها دربارهٔ ۴۵ روز آخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دوباره آغاز شده است. ترکان در برنامه تلویزیونی گفته بود که حمید بقایی، دبیر قبلی شورای هماهنگی مناطق آزاد دو قطعه املاک دولت در کیش و قشم را به دانشگاه ایرانیان که متعلق به احمدی‌نژاد است و بقایی در آن حضور ویژه دارد، بخشیده است. چنین خبری سبب شد تا بقایی هم خبر بیان شده از سوی ترکان را رد کند و متقابلا ترکان هم بر صحت خبر واگذاری املاک دولت به دانشگاه احمدی‌نژاد اصرار کند. ترکان پیش از این هم از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته بود تا ۴۵ روز پایانی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد را در قالب کتابی منتشر کند تا معلوم شود در این مدت چه مقدار جابه‌جایی‌ها و بذل و بخشش‌ها انجام شده است. با این حال مقامات دولت سابق هم ساکت نمانده و با مصاحبه یا انتشار یافتن بیانیه به اتهامات پاسخ می‌دهند که تازه‌ترین مورد هم به نامه بقایی بر می‌گردد.

اسناد واگذاری موجود است

در پی انتشار یافتنخبری با عنوان «نامه بقایی به ترکان» در رسانه‌های کشور، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که جانشین بقایی شده، به موارد انتشار یافته در این نامه پاسخ داد.وی روز قبل در پاسخ به سخنان بقایی دربارهٔ اینکه باید عذرخواهی کند با انتشار یافتن نامه‌ای سر گشاده نسبت به واگذاری چند ساختمان و تعداد بسیاری خودرو به بعضی نهادها و اشخاص خاص پرده برداشته و تاکید کرده که این اقدا‌م‌ها در روزهای پایانی دولت دهم تامل برانگیز است.

ترکان در نامه خود عنوان کرده است که یک باب ساختمان سازمان منطقه آزاد قشم به خانه ایرانیان خارج از کشور واگذار شده است.ترکان عنوان کرده است که چون واگذاری ساختمان‌ها از سوی دولت صورت گرفته است از این رو دولت تازه می‌تواند نسبت به این واگذاری‌ها تصمیمات تازه اتخاذ کند.ترکان همچنین نسبت به واگذاری‌های صورت گرفته به خانه ایرانیان خارج از کشور انتقاد کرده و در نامه خود می‌نویسد: گرچه تصویب نامه دیگری در مورخ ۲۶/۳/ توسط دولت صادر و مقرر شده است سازمان‌های مناطق آزاد تعداد ۲۱ خودرو (سازمان منطقه آزاد کیش ۱۲ دستگاه، چابهار شش دستگاه و اروند سه دستگاه) را به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار کنند اما از آنجا که قصد استفاده دیگری مطرح بوده و احتمال داده می‌شده است که واگذاری‌های فوق پس از استقرار دولت تازه لغو شود با بهره‌برداری از مصوبه پیش گفته شده، تفاهم‌نامه‌ای از سوی موسسه خانه ایرانیان با سازمان‌های مناطق آزاد منعقد و به بهانه آن تعداد بسیاری خودرو به موسسه خانه ایرانیان واگذار شده است.

توجه جناب‌عالی را به تفاهم‌نامه فیمابین موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور و سازمان منطقه آزاد چابهار که مستمسک واگذاری شش دستگاه خودرو به موسسه مذکور به مدت سه سال شده است را جلب می‌نمایم.تفاهم‌نامه مذکور از طرف خانه ایرانیان به امضای کسی رسیده است که در همان زمان مشاور امور بین‌الملل جناب‌عالی در دبیرخانه شورای هماهنگی بوده و کماکان دارای قرارداد تمام وقت با این مجموعه است.همچنین با توجه به نماینده موسسه یادشده در انعقاد قرارداد اجاره که مسئولیت قبلی تشریفات دفتر رئیس‌جمهور و دبیرخانه جنبش عدم تعهد را داشته، شایسته است اسامی اعضای هیات امنا و هیات مدیره موسسه خانه ایرانیان نیز اعلام تا شائبه وجود تفاوت ماهوی میان مجموعه‌هایی که با اهداف خاص ایجاد شده‌اند برطرف شود.حال باید مردم شریف ایران قضاوت کنند که آیا این اقدامات مصداق موارد مطرح شده در مصاحبه تلویزیونی اینجانب تلقی می‌گردد یا خیر؟ و اگر نام دیگری باید بر این اقدامات نهاد بفرمایید نام این کار چیست؟»

شروع نامه‌‌نگاری‌ها

ماجرا از برنامه زنده تلویزیونی و اظهارات ترکان دربارهٔ دانشگاه ایرانیان و انتقاد وی دربارهٔ واگذاری‌های دولت به این مرکز آغاز شد. اکبر ترکان مشاورعالی رئیس‌جمهور گوشه‌ای دیگر از تخلف دانشگاه احمدی‌نژاد را در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد. اکبر ترکان که در برنامه زنده «شب آفتابی» در شبکه تهران سخن می‌گفت از واگذاری غیرقانونی ساختمانی در جزیره قشم به دانشگاه ایرانیان(متعلق به محمود احمدی‌نژاد)خبر داد و گفت:ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت انجام شده است.وی گفت: این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟مشاور رئیس‌جمهور افزود: گفتند به هیات مدیره اختیار می‌دهیم؛ هیات مدیره هم با قیمت نازلی ساختمان سیستم دولتی را اجاره داده است.

حمید بقایی دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و از مشاور ارشد حسن روحانی خواست به سبب طرح اتهام کذب و بی‌اساس نسبت به وی و استفاده از الفاظ نامناسب در یک برنامه زنده تلویزیونی رسما عذرخواهی کند.بقایی در این نامه با اشاره به سخنان ترکان که به اعتقاد وی «در برگیرنده اتهاماتی بی‌اساس و بی‌پایه» نسبت به دوران مسئولیت وی در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه است، اعلام کرد:در مصاحبه‌ای با شبکه ۵ سیما اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید.معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد همچنین در نامه خود به ترکان آورده است: جناب‌عالی در این مصاحبه الفاظی از قبیل «ارث پدر» و «تاراج» به کار برده‌اید؛ با توجه به اینکه این الفاظ در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام محسوب می‌شود، به کارگیری آنها در یک برنامه زنده تلویزیونی آن هم از سوی مشاور عالی رئیس‌جمهور غیرقابل توجیه است.بقایی در پایان نامه خود به مشاور ارشد روحانی به اطلاع وی و عموم مردم رسانده است که چیزی قبل از مسئولیت ترکان از مناطق آزاد به تاراج نرفته است. نکته دیگری که مورد توجه ترکان قرار گرفته کمک میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به این دانشگاه بوده است. کمکی که روابط‌عمومی دانشگاه عنوان کرد آن را به دولت بازگردانده البته بعضی از منابع عنوان کرده‌اند که مبلغ این کمک ۱۶ میلیارد تو مان نبوده بلکه ۲۰ میلیارد تومان بوده است.دانشگاه احمدی‌نژاد و ماجراهای پیرامون آن بسیار زود یاران دولت روحانی را وارد چالش با دولت احمدی‌نژاد کرد. چالشی که یاران رئیس‌جمهور سابق کشور از آن استقبال می‌کنند؛ هم به حضور خود در رسانه‌ها ادامه می‌دهند؛ هم به دفاع از قبل می‌پردازند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.