«عزاداری رمز محبت»؛ راهی برای شناخت فضیلت گریه بر سید الشهدا(ع)

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ این دو مجموعه با عناوین «فضیلت عزاداری بر سیدالشهداء (ع)» و «پاسخ به شبهات عزاداری» توسط «هدی صدری» در قطع رقعی، شومیز در ۸۷۶ صفحه نوشته شده است.

مجلد نخست کتاب مجموعه‌ای است در فضیلت عزاداری حضرت سیدالشهداء در اخبار و آثار. این کتاب در چهار بخش اصلی به شرح زیر تقسیم شده است: فضیلت گریه و عزاداری، سیره فرشتگان، انبیاء و اولیای الهی، روایات و عزاداری عامه، نکته‌ها و برخی آمارهای عزاداری.

بخش اول شامل ۷۲ حدیث در فضیلت گریه و عزاداری در موضوعات مختلف می‌شود و مطالبی نیز در مورد شعر عاشورایی آمده است. بخش دوم شامل ذکر مقتل و روضه‌خوانی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حزن و اندوه و گریه و عزاداری برگزیدگان و دیگر مخلوقات و اهمیت ویژه آن است که حاوی ۱۶۵ حدیث و توضیحاتی در مورد آنها است.

بخش سوم روایات و کلمات علمای اهل تسنن در مورد عزاداری آمده که در جهت اتمام حجت و استدلال بر کسانی است که از آثار علمای خویش نیز بی‌اطلاع هستند. بخش چهارم آمارهایی از جوانب مختلف عزاداری مطرح شده که در شش موضوع آمده است که عبارتند از : صفات مجالس عزا، حکمت عزاداری، آثار عزاداری، فواید عزاداری از کلام غیر مسلمانان، برخی عناوین عزاداری در مکتب حدیثی، فهرست موضوعی روایات عزاداری.

مجلد دوم کتاب در پاسخ به شبهات و پرسش‌های عزاداری است که در سه بخش اصلی تفکیک شده‌اند که عبارت است از: شبهات مخالفان عزاداری که نویسنده  آنها را در شش دسته از جمله مخالفان گریه بر اموات، مخالفان از موضع عرفان، مخالفان سیاسی و وهابی‌ها تفکیک کرده است و به علل مخالفت آنها با توجه به روایات و فتاوا ، پاسخ مناسب داده است.

در بخش دوم به پرسش‌های پیش آمده و یا شبهات مختلفی که شبهه اندازان مطرح و شایع کرده‌اند پاسخ داده شده است که شامل ۳۳ پرسش و شبهه بوده که هر کدام به صورت تفصیلی و با جزئیات و ذکر نکات مندرج در آن پاسخ داده شده است.

این بخش دو پیوست دارد که به اشکالات برخی از موارد تحریفات لفظی و معنوی پاسخ‌های قابل تأملی داده شده است. بخش سوم نقد و بررسی مطالبی در مورد حرکت امام حسین (ع) است که اگر چه ارتباط مستقیم با گریه و عزاداری ندارد ولی قابل توجه و بررسی علمی بوده و مؤلف آنها را به عنوان حاشیه پاسخ به شبهات عزاداری آورده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.