عزم دولت برای تاسیس بیمارستان‌ ویژه زنان

جام جم آنلاین: بیمارستانی برای زنان؛ جایی که قرار است در آن بیماران زن دیگر جز دغدغه بیماری و درمان، نگرانی دیگری نداشته باشند؛ همان بیمارستان‌هایی که قرار است در آن امنیت روحی و روانی بیماران زن تضمین شده باشد.مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند ایجاد بیمارستان‌های ویژه زنان پاسخ به مطالبه سال‌های دور بانوان ایرانی بوده که درمان در محیطی امن و با‌آرامش روحی و تحت نظر پزشکان هم جنس خود را حق خود می‌دانند.

وزارت بهداشتی‌ها امیدوارند با راه‌اندازی بیمارستان‌های ویژه زنان، آن بخش از دغدغه بیماران زن که به دلیل برخی ملاحظات و از روی شرم از مراجعه نزد پزشکان مرد خودداری کرده و حتی بناچار بیماری خود را تا مدت‌ها پنهان می‌کنند، برطرف شود.

این‌طور که حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید، راه‌اندازی بیمارستان‌های ویژه زنان با جدیت در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، به طوری که قرار است تا پایان امسال اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور صاحب یک بیمارستان زنان شود.

امنیت روانی برای بیماران زن

آبان سال ۸۵ هیات وزیران طرحی را درباره لزوم جداسازی بیمارستان‌های زنان و مردان به تصویب رساند. طرح بیمارستان‌های ویژه زنان تا پیش از این با عنوان «زایشگاه» یا «بیمارستان تخصصی زنان» شهرت داشت و به امور بارداری و زایمان زنان می‌پرداخت؛ اما با طرح جدید وزارت بهداشت شکل دیگری به خود گرفت و قرار شد که این بیمارستان‌ها تمامی خدمات تخصصی و عمومی را به بیماران زن ارائه دهند.

اولین بیمارستان ویژه زنان در بهمن سال ۱۳۸۶ با حضور لنکرانی، وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران افتتاح شد.

به این ترتیب بیمارستان‌های مخصوص زنان آرامش خاصی را برای این قشر از جامعه فراهم می‌کند تا با خیال آسوده تحت درمان قرار گیرند و مشکلات حواشی درمان تهدیدی برای امنیت روانی این قشر ایجاد نکند.

بیمارستان‌های زنان طرح مهمی است که مدت‌هاست در کشورهایی که از لحاظ پزشکی صاحب نام هستند و حفظ شئونات بیمار برایشان اهمیت دارد در حال اجراست.

این گفته مشاور وزیر بهداشت است که معتقد است بیماران زن در محیطی که کارکنان آن هم زن هستند، آرامش و امنیت روحی و روانی بیشتری را احساس می‌کنند.

آقاجانی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که حتی در اروپا و آمریکا اگر بیماری قرار باشد از سوی یک پزشک مرد معاینه شود از قبل به او توضیح داده می‌شود که آیا تمایل به معاینه شدن توسط پزشک مرد را دارد یا خیر؟ در واقع این بخشی از حقوق بیمار است که جنسیت پزشک خود را انتخاب کند.

وی تاکید می‌کند: در کشور ما نیز به دلیل نوع فرهنگ و تربیت اخلاقی خانواده‌های ایرانی در موارد متعددی دیده شده که زنان جامعه ما به دلیل نگرانی و شرمی که از مراجعه به پزشکان مرد دارند گاه بیماری خود را تا مدت‌ها پنهان می‌کنند، زیرا حاضر نیستند نزد پزشک مرد بروند و همین موضوع موجب وخیم‌تر شدن بیماری آنها می‌شود درحالی که بیمارستان‌های ویژه زنان این خلأ را بخوبی پوشش می‌دهند و بیماران زن می‌توانند با مراجعه به بیمارستان‌های ویژه زنان بیماری‌شان در همان مراحل اولیه تشخیص داده شده و سریع‌تر تحت درمان قرار گیرند.

هر استان یک بیمارستان زنان

کمبود نیروی متخصص زن برای سونوگرافی و استفاده از نیروی مرد، استفاده از کادر مرد در جراحی سزارین مادران باردار و کمبود نیروی متخصص زن در اورژانس‌ها از نارضایتی‌های زنان هنگام مراجعه برای درمان به کلینیک‌ها و بیمارستان‌هاست.

مشاور وزیر بهداشت می‌گوید: ضرورت ایجاد بیمارستان‌های ویژه زنان در کشور ما نیز کاملا احساس شده و این برنامه امسال با جدیت از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری است به طوری که خوشبختانه در حال حاضر نیروهای متخصص به اندازه مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به بیماران زن و فعالیت در بیمارستان‌های زنان تربیت شده‌اند.

آقاجانی توضیح می‌دهد وزیر بهداشت چندی پیش در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بار دیگر تاکید کرده است که چون این بیمارستان‌ها ارائه‌ کننده خدمات پزشکی به صورت کامل به بانوان در یک مکان مشخص هستند، این موضوع سبب بی‌نیاز شدن خانم‌ها از مراجعه به کلینیک‌های دیگر می‌شود و همین موجب محبوبیت این بیمارستان‌ها از نظر بانوان خواهد بود، بنابراین باید در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و در مرکز هر استان بیمارستان ویژه زنان ایجاد شود.

به گفته آقاجانی، هم‌اکنون بیمارستان‌های ویژه زنان شامل رویین‌تن آرش، میرزا کوچک‌خان، حضرت زینب (س)، مهدیه و نجمیه در پایتخت به بیماران زن خدمت‌رسانی می‌کنند و در برخی استان‌ها از جمله یزد نیز این بیمارستان‌ها فعال شده‌اند و قرار است تا پایان امسال بیشتر مراکز استان‌ها به بیمارستان‌های ویژه زنان تجهیز شوند.

اما مسوولان مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز از راه‌اندازی بیمارستان‌های زنان استقبال می‌کنند به طوری که مریم مجتهدزاده، رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است یکی از مهم‌ترین نیازهای زنان ایجاد بیمارستان تخصصی ویژه آنان است که تک تک پرسنل آن را زنان تشکیل دهند، از این رو وظیفه نظام است که چنین بیمارستان‌هایی را ایجاد کند.

بیمارستان‌های تک‌جنسیتی در دنیا

بیمارستان‌های تک‌جنسیتی هم‌اکنون در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد و تنها بیماران زن را پذیرش می‌کنند و کادر درمانی آنها نیز زن هستند، از این رو ایجاد بیمارستان‌های تک‌جنسیتی یکی از نیازهای مهم بیماران زن است و تأسیس این بیمارستان‌ها در مناطق مختلف کشور تاثیر بسیار زیادی بر افزایش آرامش روحی و روانی بانوان هنگام درمان و دریافت خدمات دارد.

البته ناگفته نماند در بسیاری از کشورهای دنیا چنین بیمارستان‌هایی برای زنان تأسیس شده است. مثلاً در انگلیس بیمارستان بیرمنگام، بیمارستانی مختص زنان است و به ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به زنان می‌پردازد و هدف خود را کمک به سلامت و رفاه زنان می‌داند. بخش زنان، زایمان و نوزادان این بیمارستان یکی از بخش‌های موفق این بیمارستان است که برخی پزشکان انگلیسی آن را موفق‌ترین مرکز باروری در بریتانیا می‌دانند و یکی دیگر از اقدامات این بیمارستان تشخیص زودرس سرطان سینه است که بسیار مورد توجه زنان واقع شده است.

همچنین در آلمان بیمارستان زنان با ارائه خدماتی مثل زایمان، غدد، ماموگرافی، سونوگرافی و… ایجاد شده که یکی از اقدامات مؤثر این بیمارستان نیز سرعت بالای آن در شناسایی سرطان سینه محسوب می‌شود.

بیمارستان‌های زنان؛ یک ضرورت

هرچند تعدادی از بیمارستان‌های زنان در پایتخت ایجاد شده، اما هنوز تعداد این بیمارستان‌ها در استان‌ها انگشت‌شمار است و همین موضوع شرایطی را به وجود می‌آورد که بیماران زن از استان‌های مختلف کشور ناچار برای درمان مسافت طولانی را تا پایتخت یا مراکز استان‌های همجوار طی کنند که این امر مستلزم اتلاف وقت و هزینه است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد با توجه به ضرورتی که در این زمینه احساس می‌شود، باید روند ایجاد بیمارستان ‌های زنان بخصوص در دیگر استان‌های کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.