عزم ملی برای نهادینه کردن نام خلیج فارس

نمایندگان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید کردند:

جام جم آنلاین: طی سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها کشور عربستان تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند. البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گهگاه از سوی برخی موسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می شدند. اما این همراهی ها در نهایت به عذر خواهی این گونه موسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نامهای جعلی دیگر انجامید.

فردا یکشنبه دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است. خبرنگار جام جم آنلاین در آستانه روز ملی خلیج فارس با طرح این سوال که چگونه باید نام خلیج فارس را نهادینه کرد، نظرات نمایندگان را جویا شده است.

تشکیل فراکسیون خلیج فارس در مجلس

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس معتقد است که ملت ایران خلیج فارس را یک میراث فرهنگی و تاریخی می داند و برای زنده نگه داشتن نام آن روز دهم اردیبهشت را روز ملی خلیج فارس نامید.

زهره الهیان با اشاره به اهمییت روز ملی خلیج فارس تاکید کرد: این روز در تقویم ما ثبت شده است و ملت ایران هر ساله این روز را گرامی خواهد داشت.

«دشمنان برای تحریک کردن کشورهای منطقه بخصوص کشور امارات لابی هایی را انجام می دهند بعنوان مثال این کشورها در زمینه جزایر سه گانه تحت تاثیر لابی صهیونیسم هستند».

نماینده تهران در مجلس با اشاره به وحدت و انسجام ملت ایران در مقابله با بیگانگان، گفت: ملت ایران نشان داد  هر جا که مسایل کلان و منافع ملی مطرح باشد، همه یکپارچه پاسخ محکمی به یاوه گویان خواهند داد.

الهیان خطاب به کشورهای منطقه گفت: به منافع ملی خود بیاندیشید و وارد بازی صهیونیست ها نشوید چرا که به ضرر خودتان خواهد بود.

«موضع ایران در خصوص جزایر سه گانه پیام صلح و دوستی برای منطقه و دفاع از تمامیت ارضی است».

وی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس فردا در روز ملی خلیج فارس شرکت خواهند کرد، افزود: نمایندگان به خاطر اهمیت خلیج فارس و نهادینه کردن این نام در کشور، در مجلس فراکسیونی به نام «فراکسیون خلیج فارس» تشکیل دادند.

«این فراکسیون در مجلس نهم فعال خواهد شد و جنبه های حقوقی، تاریخی، قومی و فرهنگی جزایر سه گانه ایران و خلیج فارس را پیگیری خواهند کرد».

از هر فرصتی برای نهادینه کردن نام خلیج فارس باید استفاده کرد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که باید از همه فرصت ها و امکانات موجود در کشور برای نهادینه کردن نام خلیج فارس بهره برد.

« باید نام کوچه، نام خیابان، نام شهر، نام راه آهن، نام ایستگاهها، نام دریا، نام دانشگاه، نام مدرسه،  و… را به اسم خلیج فارس گذاشت تا این نام نهادینه شود». 

حسین ابراهیمی تصریح کرد: مسئولین می توانند همایش ها و سمینارهای ضروری خود را در استان هرمزگان و در بندرعباس به نام خلیج فارس برگزار کنند تا در این امر مهم سهیم و نقش آفرین باشند.

وی افزود: مسئولین باید طوری برنامه ریزی کنند تا نام خلیج فارس همواره در اذهان تداعی شود.

« شیطنت های صورت گرفته در خصوص خلیج فارس از سوی مدعیان احمقی است که نه خلیج فارس را می شناسند و نه ملت ایران را».

نماینده بیرجند در مجلس اظهار داشت: از زمانی که خلیج فارس بوجود آمده نام آن همین بود و در حال حاضر که هزاران سال از عمر آن می گذرد هیچ خدشه ای بر آن نیست و بهتر است کشورهایی که عمر آنها کمتر از نیم قرن است، از شیطنت در این باره بپرهیزند.

دولت و مجلس برای روز ملی خلیج فارس وظایف مهمی بر عهده دارند

محمد کرمی راد معتقد است که روز ملی خلیج فارس باید هر سال گرامی داشته شود و رسانه ملی، خبرگزاریها، روزنامه ها و مطبوعات، وظیفه اطلاع رسانی ملی و فرا ملی در قبال ان دارند.

« رسانه ها باید با ا رائه دلایل و مستندات تاریخی ضمن پاسخ قاطع و محکم به ادعاهای واهی یاوه گویان، ذهن مردم دنیا را نسبت به حقانیت جمهوری اسلامی ایران بر نام خلیج فارس و مالکیت بر جزایر سه گانه روشن سازند».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اعضای این کمیسیون به خاطر اهمیت روز ملی خلیج فارس، فردا یکشنبه در مراسم این روز که در بندعباس برگزار می شود، شرکت خواهند کرد و سپس سفری به جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خواهند داشت.

کرمی راد به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کشور امارات کوچک تحت تاثیر لابی صهیونیست و آمریکا هر از چندگاهی ادعاهای تکراری خود را مطرح می کند اما باید بداند که ایران هرگز از حقوق حقه خود دست نخواهد کشید.

« یکی از کشورها نقشه خلیج فارس که مربوط به سال ۱۴۶۰میلادی بود را  به ایران هدیه داد که در این نقشه نام خلیج فارس درج شده است و این نشان می دهد که سالیان سال نام خلیج فارس بر این خلیج نهاده شده و این نام غیر قابل خدشه است».

نماینده کرمانشاه افزود: مجلس و دولت باید در این راستا با هم هماهنگ باشند و ضمن نهادینه کردن نام خلیج فارس، از تمامیت ارضی ایران به خوبی دفاع کنند.

استراتژی واحد قوای سه گانه برای نهادینه کردن نام خلیج فارس

نماینده بهشر و نکا اعتقاد دارد روز ملی خلیج فارس باید در کنار روزهای مبارک دیگر ایران ماندگار شود.

« برای جاودانه کردن نام خلیج فارس قوای سه گانه و همه مسئولین سازمانها، نهادها و وزارتخانه ها باید با هم هماهنگ بوده و برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشند و با یک استراتژی واحد در این مسیر گام بردارند».

احمدعلی مقیمی افزود: مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان مردم است آمادگی همکاری تام و کامل در این زمینه را دارد.

« خلیج فارس باید بر تارک جمهوری اسلامی ایران بدرخشد».

یوسف اسدی- خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.