عزم چین برای فاصله گرفتن از اروپا غربی و آمریکا

به گزارش ایرنا ، ‘ ون جیا بائو ‘ نخست وزیر چین که هفته گذشته به این منطقه سفر کرد گفت،چین این خط اعتباری را برای اروپای مرکزی و شرقی در نظر گرفته تا همکاری های طرفین تقویت شود.

وی این اعتبار را برای اجرای طرح های زیربنایی، فن آوری و اقتصادی بسیار مهم توصیف کرد.

این خبر در حالی منتشر شد که چین قصد دارد ارزش مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپای شرقی و مرکزی را دو برابر کرده و تا سال ۲۰۲۴ میلادی از مرز ۵۲ میلیارد دلار فعلی به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند.

دولت چین همچنین می خواهد یک صندوق همکاری با سرمایه گذاری اولیه ۵۰۰ میلیون دلاری با همکاری کشورهای این منطقه ایجاد کند.

ایجاد مناطق فنی و اقتصادی با کشورهای مذکور در پنج سال آینده از دیگر برنامه های پکن است.

نخست وزیر چین که همواره نگرانی خود را از بحران اقتصادی و مالی در اروپای غربی و آمریکا بیان داشته ، می گوید: همکاری های تجاری و اقتصادی مهمترین و پویاترین بخش از روابط رو به توسعه پکن با اروپای مرکزی و شرقی را شامل می شود و توانایی های بالقوه زیادی نیز برای توسعه آن وجود دارد.

ارزش مبادلات تجاری چین با این کشورها در سال ۲۰۰۱ میلادی فقط چهار میلیارد دلار بود اما اکنون از مرز ۵۲ میلیارد دلار گذشته است.

چین برای ترغیب این کشورها سعی کرده است واردات از آنها را افزایش دهد.

به دنبال بحران مالی در اروپا ، چین نزدیک به ۳۰ درصد واردات از کشورهای شرقی و مرکزی این قاره را افزایش داده است.

چین و این کشورها در عرصه های ماشین آلات ، لوازم خانگی ، ارتباطات و مخابرات ، خودرو ، انرژی های جدید ، کشاورزی ، مالی و فنی همکاری های گسترده ای دارند.

رهبران چین همچنین قصد دارند مبادلات در زمینه منابع انسانی با این کشورها را نیز افزایش داده و به آنها امکان دهند با زبان چینی از طریق مراکز آموزش کنفوسیوس آشنایی بیشتری پیدا کنند.

از دیگر بخش های همکاری می توان به امضای توافقنامه های دوستی میان ۳۷ استان و منطقه و ۵۸ شهر چین با شهرهای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی اشاره کرد .

‘ون جیا بائو’ در جریان سفر خود به کشورهای اروپای شرقی و مرکزی همچنین گفت، وضعیت اقتصادی جهان شکننده است و اکنون لازم است در این شرایط پکن همکاری با این بخش از جهان را گسترش دهد.

در پنج سال آینده دولت چین بیش از پنج هزار بورس تحصیلی برای کشورهای این منطقه در نظر خواهد گرفت و از یک هزار دانشجو برای تحصیل دعوت خواهد کرد. همزمان به همین میزان دانشجوی چینی به این کشورها اعزام خواهد شد.

‘ ون’ روز چهارشنبه گذشته هنگام ورود به لهستان گفت که صندوق تحقیقاتی نیز بین پکن با ورشو با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلار ایجاد خواهد شد .

کارشناسان معتقدند، نوع همکاری ها نشان می دهد که چین قصد دارد توازن در روابط خود با قاره اروپا را بیش از پیش برقرار کند.

‘ جائو جونجیه ‘ کارشناس مطالعات اروپا از آکادمی علوم اجتماعی چین گفته است ،همکاری بین چین و کشورهای این منطقه کافی و قوی نیست و لازم است همانند ارتباطات با اروپای غربی تقویت شود.

این کارشناس تاکید کرد که مشکلات اروپای غربی ایجاب می کند چین به دنبال راهبردهای دیگر و مکان های تازه همکاری باشد.

ناظران می گویند، سخن ‘ون جیا بائو’ در انجمن اقتصادی و بازرگانی چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی که گفته است با وجود تفاوت در نظم اجتماعی و فرهنگ بین چین با کشورهای این منطقه ، ولی آرزو و باور ما بر گسترش روابط است را باید راهبرد پکن برای فاصله گرفتن از کشورهای بحران زده اروپای غربی ارزیابی کرد.

آساق **۲۷۵ **۲۱۰۰**۵۹۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۴۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.