عسل بدیعی چگونه قربانی شایعات شد؟

۱۴فروردین۱۳،

با انتشار یافتن نظر قطعی پزشکان دربارهٔ دلایل اصلی این مرگ ناگهانی میزان صحت و سقم بعضی شایعات معین شد. اما نباید فراموش کرد که نقصان موجود در جریان‌های رسانه‌ای پیرامون سلامت هنرمندان و بازیگران آنقدر جدی‌ است که می‌تواند صدمات روحی جبران‌ناپذیری را برای خانواده و نزدیکان‌شان به همراه داشته باشد.


با انتشار یافتن نظر قطعی پزشکان دربارهٔ دلایل اصلی این مرگ ناگهانی میزان صحت و سقم بعضی شایعات معین شد. اما نباید فراموش کرد که نقصان موجود در جریان‌های رسانه‌ای پیرامون سلامت هنرمندان و بازیگران آنقدر جدی‌ است که می‌تواند صدمات روحی جبران‌ناپذیری را برای خانواده و نزدیکان‌شان به همراه داشته باشد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، بحث دربارهٔ کیفیت انتشار یافتن خبرها مرتبط با سلامتی هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در رسانه‌ها، بحث تازه‌ای نیست اما مواجه شدن با بعضی مصادیق اهمیت تصمیم‌گیری درست و سیاست‌گذاری در این زمینه را دوچندان می‌کند. در همین خصوص و به بهانه درگذشت عسل بدیعی از بازیگران سینما «مجله مهر» شرحی عبرت آموز از روند شایعه سازی در این خصوص ارائه داده است.

در مرور نوروزی اکثر رسانه‌ها بر حوادث و رخدادهای تلخ و شیرین فرهنگی در سال قبل یکی از موارد مشترک اشاره به جریان خبری به‌وجود آمده پیرامون شایعه درگذشت ابوالفضل پورعرب بود. خبری که خوشبختانه تنها چند ساعت روی خروجی خبرگزاری‌های رسمی رفت و با واکنش به‌موقع خانواده این هنرمند محبوب تکذیب شد.

همان مورد کافی بود تا باردیگر این سوال مطرح شود که به‌راستی منابع خبری موثقی که بتوانند خبرها قطعی پیرامون سلامتی هنرمندان شناخته شده سینما را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند  تنها باید بستگان نزدیک ایشان باشند؟ آیا طراحی سازوکار صنفی معین در این زمینه نمی‌توان نقش پیشگیرانه داشته باشد؟

تکرار یک تجربه تلخ رسانه‌ای

انتشار خبر درگذشت ناگهانی عسل بدیعی بازیگر جوان سینمای ایران هم اگرچه تکذیب نشد و متأسفانه به واقعیت پیوست اما بلافاصله در معرض خبرسازی و شیطنت بعضی رسانه‌ها قرارگرفت. شیطنت‌هایی که گاه با انتشار یافتن بعضی گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ دلایل درگذشت این هنرمند همراه بود و گاه صحت و سقم اصل خبر را دستخوش تردید قرار داد.

صبح دوشنبه ۱۲ فروردین که اولین خبرها دربارهٔ وخامت حال عسل بدیعی انتشار یافت بعضی رسانه‌ها بلافاصله خبر درگذشت او را منتشر کردند. خبری که به ‌فاصله چند ساعت از سوی بعضی نزدیکان این بازیگر و نیز مسئولان بیمارستان لقمان تکذیب شد.

اندکی بعد خبر قطعی درگذشت این بازیگر به نقل از رضا داوودنژاد همسر خواهر این بازیگر انتشار یافت اما بازهم بعضی رسانه‌ها به نقل از عزل بدیعی (خواهر این هنرمند) درگذشت را تکذیب کردند و تیتر زدند: “مرگ مغزی به معنای درگذشت نیست.”

شایعه‌سازی دربارهٔ سبب مرگ آغاز شد

در این بین حرف و حدیث دربارهٔ سبب درگذشت این بازیگر هم به سرگرمی بعضی رسانه‌ها تبدیل شد تا جایی که بعضی از آن‌ها به شایعه خودکشی دامن زدند. همین خبرها بود که سبب شد خانواده این بازیگر با تلخی مضاعفی مواجه شوند و رضا داوودنژاد به نمایندگی از آن‌ها ناگزیر از مصاحبه‌ شود و انتشار یافتن خبرها زود هنگام از درگذشت این بازیگر جوان سینما را ضربه‌ای دردناک به روحیه خانواده و دوستان بدیعی دانسته و تصریح کند: “شیطنت‌های رسانه‌ای از این دست بارها پیش از این نیز اتفاق افتاده است. حتی در ایامی که من به خاطر بیماری کبد در بیمارستان بستری بودم شایعاتی مشابه در روزنامه‌ها، پایگاه اینترنتی‌ها و رسانه‌ها به وفور وجود داشت.”

داوودنژاد ضمن رد شایعات درخصوص مسمویت دارویی عسل بدیعی گفت: “شایعات و اکاذیبی مبنی بر مسمومیت دارویی بدیعی در رسانه ها انتشار یافته که صحت ندارد و وی تنها به خاطر مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.”

جدیت خانواده بدیعی برای پیگیری شایعات

داودنژاد، انتشار یافتن خبرهای به نقل از غزل بدیعی خواهر عسل در گفت وگو با یکی از پایگاه اینترنتی‌های خبری را تکذیب کرد و گفت: “همسر من در این دو روز به خاطر شرایط نامناسب روحی با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکرده و آنچه از قول وی نقل قول شده، کذب است.” به نقل از وی، خانواده بدیعی شایعات انتشار یافته در این خصوص را با جدیت پیگیری می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک تیم پزشکی اطلاعات دقیق دربارهٔ این بیمار را در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.

پرونده خبرها انتشار یافته دربارهٔ درگذشت عسل بدیعی با انتقال وی به بیمارستان مسیح دانشوری برای انجام مراحل اهدا عضو بسته شد و  با انتشار یافتن نظر قطعی پزشکان دربارهٔ دلایل اصلی این مرگ ناگهانی میزان صحت و سقم بعضی شایعات معین شد اما نباید فراموش کرد که نقصان موجود در جریان‌های رسانه‌ای پیرامون سلامت هنرمندان و بازیگران آنقدر جدی‌ است که می‌تواند صدمات روحی جبران‌ناپذیری را برای خانواده و نزدیکان‌شان به همراه داشته باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.