عسگرپور: به غیر از چهارسال قبل، خانه سینما به عنوان یک صنف با دولت تعامل داشته است

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

در نشست خبری هیات مدیره ˝خانه سینما˝ عنوان شد:

مدیر عامل خانه سینما معتقد است؛ امروز نیز تعامل خانه سینما با دولت شبیه آن چیزی است که در همه سالهای فعالیت خانه سینما وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین؛ صبح امروز ۲۴ اسفندماه نشست خبری هیات مدیره خانه سینما با اهالی رسانه در تالار سیف الله داد خانه سینما با حضور خبرنگاران سینمایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینماگفت: بعد از بازگشایی خانه سینما و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مجمع عمومی خانه سینما به منظور تصویب اساسنامه تازه در مهر ماه سال جاری برگزار شد و در تاریخ ۲۹ دی ماه بود که جواب آمد و اساسنامه تازه به تصویبرسیدو بعد از این که اساسنامه تصویب شد، کار ساماندهی صنوف مختلف آغاز شد و انتخابات هر صنف با خحضور اعضای آن برگزار شد و آخرین انتخابات هم مربوط به انجمن چهره پردازان بود. البته در اوایل آبانماه براساس توافقی که با وزارت ارشاد داشتیم صنوفی که مرتبط با خانه سینما بودند و مدارکی که شامل اساسنامه و شورای مرکزی بود را به دبیرخانه فعالیت‌های مراکز فرهنگی سازمان سینمایی تحویل دادند.

مدیر عامل خانه سینما ادامه داد: ۲۰ اسفندماه مجمع عمومی با حضور نمایندگان صنوف برگزار شد و برآیند این جلسه این بود که هیات مدیره برای یک سال دیگر ابقا شود.

کارگردان فیلم مهمان داریم یاد آوز شد: غیر از فعالیت‌هایی که در جهت ثبت صنوف در وزارت فرهنگ و ارشاد از سوی خانه سینما دنبال می‌شد فعالیت‌های جاری خانه سینما محدود به مدیریت آرای مردم در جشنواره فیلم فجر بود. البته در این دوره زمانی یک اتفاق منحصر به فردی در برگزاری پی‌درپی اصناف تا تاریخ ۸ دیماه صورت گرفت تا صنوف مجامع عمومی،‌شورای مرکزی خود را مشخص کند. وبر اساس ترکیبات تازه شورای مرکزی صنوف، مجمع عمومی خانه سینما برگزار شد. براساس اساسنامه تازهی که در چندماه قبل تصویب شده است و ملاک عمل خانه سینما است تفاوتی در برگزاری مجمع نسبت به اساسنامه قبلی وجود دارد. براساس این اساسنامه باید از هر صنف ۵ نفر در مجمع عمومی حضور داشته باشند و از ۳۱ صنفی که در خانه سینما وجود دارند مجمع عمومی نزدیک به ۱۵۰ نفرباید شرکت می‌کردند که با توجه به امکانات سالن خانه سینما که ظرفیتی بیش از ۱۰۰ نفر را ندارند عملا امکان پذیر نبود.

محمد مهدی عسگر پور عنوان کرد: یک فرمول پیشنهادی دیگر هم در این اساسنامه وجود دارد که می‌گفت که مجمع عمومی باید با حضور آحاد اعضا تشکیل می‌شد که این نیازمند این بود هر ۵ هزار نفر در مجمع شرکت کنند که برای این کا ر باید ورزشگاه آزادی یا سالن شیرودی را در اختیار ما قرار می دادند و این کار بیهوده ای بود چون عملا از هر پنج نفری که به نمایندگی صنف در مجمع حضور دارندیک حق رای بیشتر لحاظ نمی‌شود و صنف برآیند نظرات شورای مرکزی را در مجمع اعلام می‌کند. بعضی پایگاه اینترنتی‌ها ادعا کردند که مجمع عمومی تحت فشار بوده است ولی واقعیت این است که در مقطعی که خانه سینما دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است برای تعیین و تکلیف حقوقی اصناف طول می‌کشد.البته تکلیف حقوقی خانه سینما مشخص است و با عدم انحلال خانه سینما این تشکیکی که بر تکلیف حقوقی خانه سینما وجود داشت برطرف شد.

محمدی عسگر پور در ادامه حرف هایش گفت: در طول سالیان قبل و اتفاقاتی که افتاد بعضی ها فکر کردند که می توانند صنوف را دوباره از نو تعریف کنند و مسیر دوباره کشف کنند. مجوز انجمن فرهنگی از وزارت ارشاد وقت گرفتند و صنوف را به انجمن های فرهنگی تبدیل کردند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام یبه هیچ وجه اجازه ندارد برای تشکیل صنوفحکمی را صادر کند و می تواند مجوز انجمن فرهنگی بدهد. این وظیفه بر عهده خانه سینما است. همینطوری اصناف را به انجمن های فرهنگی تبدیل کردند. وقتی صنف را تبدیل به یک انجمن فرهنگی می‌کنیم باید تبعات آ‌ن را هم بپذیریم چون محدودیت‌های خودش را دارد از جمله اینکه این انجمن فرهنگی باید یک مدیرمسئول داشته باشد و مشکلات مالیاتی نیز برای مرکز فرهنگی شکل می‌گیرد و اگر دنبال این می باشند که صنوف سینمایی کار سیاسی نکند اتفاقا انجمن‌های فرهنگی می‌توانند کار سیاسی انجام دهند.

محمد مهدی عسگر پور در خصوص رابطه خانه سینما با دولت گفت: خانه سینما در طول سالهای قبل به غیر از چهار سال قبل رابطه مناسبی با دولت داشته است. همواره خانه سینما به عنوان یک صنف با دولت تعامل داشته و این که گفته می‌شود در دولت تازه اعمال فشاری وجود داشته تا مجمع عمومی برگزار نشود اشتباه است. امروز نیز تعامل خانه سینما با دولت شبیه آن چیزی است که در همه سالهای فعالیت خانه سینما وجود داشته است.

گزارش تصویری مرتبط

ادامه دارد . . .


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.