عسگری: اصلاح قانون انتخابات با عجله و شائبه‌دار نباشد

۲۳ آبان ،

110-38.jpg

مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت تصویب نظام جامع انتخابات گفت که اصلاح قانون انتخابات نباید از روی عجله و به صورت شائبه‌دار انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون شوراهای مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: فرآیند اصلاحی در بعضی بخش‌های قانون انتخابات برای اعتمادآفرینی در افکار عمومی ضرورت دارد، مثل بحث هیات یازده نفره اجرایی انتخابات که در این مصوبه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این هیات یازده نفره در واقع همان سازوکار هیات‌های اجرایی است که پیش از این در شهرستان‌ها وجود داشت با این تفاوت که در آنجا این هیات‌ها از پایین به بالا طراحی می‌شدند و این بار از بالا به پایین تعیین می‌شوند و من این بخش از مصوبه کمیسیون شوراهای مجلس را مثبت ارزیابی می‌کنم.

عسگری درباره پیش‌بینی نحوه تعیین رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیداهای ریاست‌جمهوری در این مصوبه نیز خاطرنشان کرد: بخش‌های محدودکننده مثل بحث مربوط به شرط سنی یا تعریف رجل سیاسی و مذهبی و اینکه چه کسی مدیر و مدبر است، نیازمند شفاف‌سازی است.

مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ای کاش خود دولت، لایحه قانون جامع انتخابات را می‌آورد و ای کاش همان موقع که بعد از انتخابات مجلس هشتم این موضوع در مجمع تشخیص مطرح شده بود و فضا هم مناسب بود، آقایان می‌گذاشتند سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع نهایی شود، همان‌طور که تجمیع انتخابات در مجمع تشخیص مصوب شد و بعد مجلس آن را به قانون تبدیل کرد؛ اتفاقی که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری می‌افتد و از نظر صرفه‌جویی در بها‌ها مطلوب خواهد بود.

وی همچنین گفت: ای کاش می‌گذاشتند نهاد فراقوه‌ای که انحصار دولت و وزارت کشور را در اجرای انتخابات محدود می‌کرد سریعتر از این نهایی می‌شد و پس از تصویب مجمع و تایید مقام معظم رهبری به مجلس می‌آمد. دولت باید بسیار سریعتر از اینها چاره‌اندیشی می‌کرد تا سیاست‌های کلی انتخابات تعیین می‌شد، رهبری آن را تایید می‌کرد و بعد دولت و مجلس با فراغ بال بیشتری برای تصویب نظام جامع انتخابات ورود می‌کردند.

عسگری، تصویب قانون نظام جامع انتخابات را ضرورتی انکارناپذیر توصیف کرد و افزود: اصلاحات قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که به صورت مقطعی و موردی صورت می‌گیرد ممکن است شائبه‌دار باشد و در آستانه انتخابات سیاسی تحلیل شود.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: تصویب قانون نظام جامع انتخابات باید در بلندمدت حتما منظور‌نظر قرار گیرد؛ البته در کوتاه مدت هم اصل اصلاح ضروری است اما آنچه کمیسیون شوراها تاکنون تصویب کرده فعلا باید به صحن علنی بیاید و به تایید شورای نگهبان برسد.

وی با اشاره به احتمال ایراد شورای نگهبان به مصوبه کمیسیون شوراها در خصوص اصلاح قانون انتخابات، یادآور شد: احتمالا بعضی بخش‌های این مصوبه که تحدیدکننده است مغایر قانون اساسی شناخته می‌شود؛ البته اگر شورای نگهبان هم این را خلاف قانون اساسی بداند نیاز به اصلاح در مجلس دارد و در صورتی که مجلس بر نظرش اصرار کند، به مجمع تشخیص خواهد آمد. ما باید اجازه دهیم این فرآیند طی شود.

عسگری در پایان با تاکید بر اینکه “اصلاح قانون انتخابات نباید از روی عجله و به صورت شائبه‌دار انجام شود”، گفت: مسلما اصلاح قانون ضرورت دارد بویژه اینکه قانون انتخابات از سال ۶۴ مصوب شده است؛ لذا در برابر اصلاح آن نباید موضع گرفت، بلکه باید اجازه دهیم نظرات کارشناسی مطرح شود و آنچه تبدیل به قانون خواهد شد طبعا مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.