عصاره گیاه پنج انگشت، بهترین جایگزین هورمون های شیمیایی

متخصص داروسازی با بیان اینکه گیاه پنج انگشت در سالهای اخیر به گیاه زنان معروف گشته است گفت: عصاره این گیاه می تواند به طور کامل جایگزین هورمون های شیمایی شوند.

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی متخصص داروسازی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  هورمون‌های شیمیایی که در چندین دهه گذشته بهترین روش درمان اختلالات هورمونی زنان بوده‌اند به علت عوارض جانبی متعدد مورد تردید و در بعضی از کشورها در لیست سیاه قرار گرفته‌اند گفت: مهم‌ترین عارضه جانبی هورمون‌های شیمیایی سرطان زایی است که اکثراً به خاطر تجویز بیش از اندازه و یا به مدت طولانی اتفاق می افتد.  
 
وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با تحقیقات گسترده در مورد گیاهان دارویی ،گیاهی با نام فارسی پنج انگشت و نام علمی vitex agnus castus که در سال‌های اخیر به گیاه زنان معروف گشته مد نظر قرار گرفته که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی به کار می رفته است.  
 
این استاد داروسازی ادامه داد: با وجودی که تا چند سال قبل فکر می کردند اثرات این گیاه به خاطر فیتواستروژن‌های آن است ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که ترکیبات موثر و عمل کننده آن، مواد کاملاً جدیدی است که مکانیسم اثرگذاری آن ها از طریق محور هیپوتالاموس هیپوفیز بوده و دارای عوارض هورمون‌های شیمایی نبوده و با آنها دارای تداخل نیستند.  
 
  
رفع عوارض یائسگی با استفاده از گیاه پنج انگشت  
 
   
وی با اشاره به اینکه محصولات تهیه شده از عصاره گیاه vitex  می توانند به طور کامل جایگزین هورمون های شیمیایی شوند اظهار کرد : چرا که کلیه عملیات و مکانیسم های آنها را انجام می دهند و به همین دلیل در حال حاضر بیش از ۸۰ کارخانه داروسازی در جهان از میوه‌های این گیاه داروهای مختلفی را ارائه نموده که از استقبال کم نظیری در هورمون درمانی برخوردار شده است.  
 
دکتر صالحی سورمقی بیان داشت : اطلاعات وسیع درباره تحقیقات این گیاه و داروهای مربوطه به صورت مقالات زیادی بر روی سایت‌های مختلف اینترنت موجود می‌باشد که می‌تواند مورد استفاده همکاران قرار گیرد.  
 
وی در پایان با بیان اینکه  موارد مصرف این داروها در رفع عوارض سردرد، خستگی و عدم تمرکز، نفخ و درد و اسپاسم، اضطراب، افسردگی، تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری ، رفع عوارض lfd (پریور سنگین، لکه بینی، قطع قاعدگی و قاعدگی های مکرر). رفع عوارض یائسگی (گرگرفتگی، تعریق، اضطراب، تغییر خلق و خو، مشکلات پوست، مو و ناخن، پوکی استخوان و چاقی)، کنترل و جلوگیری از پیشرفت خونریزی حاصل از فیبروم رحمی. کنترل و درمان آکنه، کنترل چاقی با منشاء هورمونی، نازایی به علت lfd و کنترل کیست پستان و تخمدان می‌باشد خاطرنشان کرد: فرآورده‌ گیاهی موجود در ایران که به شکل قرص و قطره می باشد به نام ویتاگنوس (vitagnus) می باشد که طریقه و میزان مصرف آن در راهنمای همراه دارو آمده و لازم به ذکر است که گیاه مربوطه بومی ایران بوده و بیشترین تحقیقات سنتی آن توسط دو دانشمند بزرگ ایرانی از جمله سمرقندی و گندی صورت گرفته که این موضوع در مقالات و کتب جدید به نام ایران درج گردیده است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.