عصر امروز ماه نزدیک قلب العقرب می گردد

۲۸م آذر ،

عصر امروز سه شنبه بیست و هشتم آذر ماه سال جاری یگانه قمر زمین ماه به نزدیکی ستاره قلب العقرب خواهد رسید.

فاطمه خراسانی ، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:سیاره عطارد یا تیر یکی از پر سرعت ترین سیاره ها در منظومه شمسی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه در حال چرخش است و در زمان ۸۸ روزه زمینی می تواند یک دور خورشید را دور بزند .

وی افزود: این سیاره از ستاره خورشید ۵۷ میلیون و ۹۲۴ هزار کیلومتر فاصله دارد و اولین سیاره نزدیک به خورشید می باشد اما لزوماً به سبب نزدیک ترین سیاره به خورشید گرم ترین سیاره این منظومه شمسی نیست.

خراسانی اظهار داشت: سیاره عطارد به سبب سرعت بالای خود در چرخش به دور خورشید به سیاره تیر معروف شده است و مانند قمر ماه که همواره یک سمت آن رو به زمین است این سیاره نیز دائماً یک رویش به طرف خورشید می باشد  روی دیگرش پشت به خورشید است که در چنین حالتی نیمکره رو به خورشید ان دارای بسیار دمای بالا و نیمکره پشت به خورشید دارای دمای بسیار پایینی است.

وی عنوان کرد: سیاره گریز پای عطارد گاهی از روز ها در آسمان با چشم غیر مسلح به صورت یک ستاره پرنور قابل رویت است به همین سبب مقارنه هایی که این سیاره با سایر اجرام کیهانی دارد با چشم قابل رویت و جذاب است.

خراسانی تاکید کرد: ستاره قلب العقرب پرنور ترین ستاره صورت فلکی عقرب در آسمان است که قطری حدود ۴۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلومتر معادل ۳۰۰ برابر قطر خورشید ما را دارد و به یک غول سرخ در آسمان محسوب می گردد.

وی یادآور شد: این ستاره سرخ رنگ در فاصله ۴۰۰ سال نوری با زمین قرار گرفته و قدر ظاهری آن در آسمان زمین ۱۰٫۹ درجه است.

خراسانی خاطر نشان کرد: عصر امروز ساعت ۱۸ سیاره عطارد در ۵٫۴ درجه ای شمال و شمال شرقی ستاره سرخ رنگ قلب العقرب قرار می گیرد و با فاصله ۱۷ درجه ای از خورشید با هم به مقارنه خواهند پرداخت.

وی گفت: قدر سیاره عطارد در زمان مقارنه ۰٫۵- درجه و قدر ستاره قلب العقرب ۱٫۰ درجه است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.