«عصر خانواده» کانون خانواده را گرم می کند

جام جم آنلاین: از اواسط اردیبهشت از شبکه ۲ سیما، برنامه عصر خانواده روزهای شنبه تا سه‌شنبه به صورت زنده از ساعت ۱۸ به مدت ۴۵ دقیقه پخش می‌شود.

این برنامه با کلامی ساده و شیوا به بررسی مسائل اجتماعی و خانوادگی با القای حس عاطفی و تاثیرات رابطه فامیلی می‌پردازد.

عصر توجه به خانواده

حسن بزرگی فینی حدود ۲۲ سال است در سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کند. ابتدا برای مدتی مسوول واحد دوبلاژ شبکه ۲ سیما شد، اما از سال ۷۳ تهیه‌کننده تلویزیون است و اولین کار او برنامه تصویر زندگی شبکه ۲ سیماست.

در پرونده کاری او برنامه‌هایی همچون جوان ایرانی، یک روز نورانی، قرآن و زندگی و جنگ‌های مناسبتی گوناگونی مشاهده می‌شود.

حسن بزرگی هم‌اکنون تهیه‌کننده برنامه عصر خانواده شبکه ۲ سیماست. او می‌گوید: به دلیل نیاز‌هایی که در جامعه احساس می‌شود این برنامه طراحی شد و با همکاری و تلاش مدیر گروه خانواده شبکه ۲ ـ خانم مریم جلالی ـ این برنامه روی آنتن می‌رود.

تیم تحقیقاتی برنامه از کارشناسان جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و افرادی که صاحب اندیشه اسلامی هستند، تشکیل شده است، زیرا مخاطب برنامه برای ما بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل با پشتوانه تحقیقاتی کار را شروع کردیم.

تهیه‌کننده برنامه با بیان این که می‌خواهیم با بینندگان برنامه ارتباط صمیمی و خودمانی داشته باشیم، می‌افزاید: دکور برنامه را در فضای آزاد قرار داده است، ولی همین طبیعی‌بودن و به نوعی به‌روزبودن از نظر وضعیت آب و هوا (چون بتدریج که برنامه جلوتر می‌رود هوا گرم‌تر می‌شود) برنامه برای مخاطب دلنشین‌تر می‌شود. با مخاطب در ارتباط مستقیم هستیم. اگر می‌گوییم هوای تهران امروز خیلی گرم است خودمان هم در همان هوای گرم برنامه اجرا می‌کنیم.

بزرگی اظهار می‌کند: در شبکه‌های مختلف تلویزیون برنامه‌های خانوادگی متعددی در ساعات مختلف روز پخش می‌شود، اما فاقد برنامه‌های خانوادگی عصرگاهی همچون برنامه‌های صبحگاهی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی هستیم.

در این برنامه، پرداختن به دغدغه‌های جامعه و این که چگونه جوابگوی نیاز‌های بینندگان باشیم، اولویت کار گروهی ماست. اگر کمی به اطراف خود بنگریم متوجه برخی مسائل و مشکلاتی می‌شویم که پاسخگویی به آنها بسیار اهمیت دارد. از جمله این‌که چرا افراد جامعه اینقدر از یکدیگر فاصله می‌گیرند.

چرا بچه‌ها تمایل به رفت و آمد خانوادگی ندارند، چرا دیگر عمو جای پدر نیست و هزاران چرای دیگر. در این برنامه می‌کوشیم جنبه‌های مثبت و منفی را ـ که باعث کمرنگ‌شدن این نوع ارتباطات در جامعه می‌شود ـ موشکافی و از زبان مردم با خود مردم صحبت کنیم، اما نه در فضایی کارشناسانه و گفت‌و‌گومحور، بلکه در محیطی خانوادگی و صمیمی، در فضایی دوستانه دور هم جمع شویم تا از واگرایی به همگرایی و هم‌اندیشی برسیم.

بزرگی تصریح می‌کند: اسم برنامه عصر خانواده است که از دو جنبه می‌توان آن را بررسی کرد. ابتدا این‌که در بعدازظهر تابستان به بهانه خوردن عصرانه دور هم جمع می‌شویم و از این طریق به یکدیگر در صورت لزوم مشاوره می‌دهیم و از تجربیات دیگران و بزرگ‌ترها نیز استفاده می‌شود و دیگر این که در دنیا به نتیجه رسیده‌اند که مشکلات روزافزون جامعه نوین و مدرن امروزی به دلیل فاصله‌گرفتن از کانون گرم خانوادگی است که این دوران را عصر توجه به خانواده تعریف می‌کنند و هدف اصلی برنامه عصر خانواده نیز همین است. سعی داریم از طریق این برنامه به نیاز‌های عاطفی افراد بیشتر توجه شود تا به آرامش درون برسیم، زیرا وقتی آرامش را گم کنیم خود را از یاد می‌بریم و دیگر از زندگی لذت نمی‌بریم.

سخنی تازه و نو

نویسنده و مسوول چیدمان برنامه، اشرف موسی‌خانی است. وی می‌گوید: چون نمی‌خواهیم دچار روزمرگی شویم از همین ابتدا جدول برنامه را تا دو ماه آینده به گونه‌ای با کمک همکارانم تنظیم کردیم که برای مخاطب هر روز سخنی تازه و نو داشته باشیم. هر روز هفته در برنامه به یک موضوع خاص اختصاص دارد.

روزهای شنبه، روز والدین نامگذاری شده که به ارتباط والدین و فرزندان می‌پردازیم. همچنین در این روز از خانمی که در رشته‌ای مانند نقاشی، عکاسی، شعر، داستان، نشریات و به طور کلی در حیطه کارهای فرهنگی فعالیت دارد، دعوت می‌کنیم تا مهمان برنامه باشد و از نقش او در زندگی خانوادگی و کارش بیشتر آگاه شویم.

یکشنبه‌ها، روز همسران است که به ارتباط زوج‌ها با خانواده همسرشان پرداخته می‌شود. در این بخش از برنامه به نظر زوج‌های جوان نیز توجه می‌کنیم و علت دوری یا نزدیکی با خانواده همسر را بررسی می‌کنیم. در این روز مهمان برنامه یک روان‌شناس است.

دوشنبه‌ها، روز فامیل است که به ارتباطات فامیلی و این که چه تاثیر‌ی می‌توانند از هم بگیرند و چه نوع رفت و آمدهایی بد است، مطرح می‌شود. در این روز نیز از چهره‌های هنری سینما، تئاتر و خوانندگان دعوت می‌کنیم تا آنها نیز از تجربیات خانوادگی خود سخن بگویند.

روزهای سه‌شنبه، روز فرزندان است. در این روز به تاثیری که رفت و آمدهای خانوادگی بر فرزندان می‌گذارند، می‌پردازیم. هدف ما در برنامه عصر خانواده این است که فضای مدرن زندگی امروزی را با زندگی سنتی به گونه‌ای منطقی ادغام کنیم که همه نسل‌ها کنار یکدیگر احساس آرامش کنند و از باهم بودن لذت ببرند. مهمان این روز جامعه‌شناس است.

موسی‌خانی ادامه می‌دهد: برای هر هفته یک عنوان انتخاب می‌کنیم. برای مثال یک هفته برنامه به هدیه‌گرفتن و هدیه‌دادن و با جمع فامیل بیرون رفتن اختصاص داشت. ابتدای هر هفته موضوع کلی آن هفته مطرح می‌شود تا خانواده‌ها از طریق پیامک نظر خود را بیان کنند و موضوع هفته در هر روز براساس تعریفی که برای آن روز شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین طی روز‌های آینده گزارش‌هایی از شهرستان‌ها داریم در این مورد که در تابستان چه عصرانه‌ای می‌خورند و چگونه اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند.

وی در پایان می‌افزاید: بخش‌های دیگری هم چون قاب پرحرف، زشت و زیبا، معرفی افراد خوشنام محله و بخش اخبار فرهنگی که به معرفی برنامه‌های سینماها و تئاتر‌های خانوادگی می‌پردازد در برنامه عصر خانواده گنجانده شده است.

تلاش می‌کنیم گرمای دوباره‌ای در رفت و آمد‌های فامیلی ایجاد شود تا از میزان ناراحتی‌های روحی و استرس‌هایی که زندگی ماشینی برای ما به ارمغان آورده، کاسته شود و تجربه شیرین با هم بودن را احساس کنیم.

ژاله صادقیان در کودکی، مجری برنامه خردسالان رادیو ایران بود. هم‌اکنون پس از گذشت ۳۲ سال تجربه، شاهد اجرا‌های گوناگون برنامه در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی از او هستیم.

با توجه به فرصت اندکی که داشتم نظر او را درباره اجرای برنامه‌های مختلف با محتواهای گوناگون پرسیدم. او می‌گوید: هر برنامه‌ای حس و حال خاص خودش را در زمان اجرا دارد که مجری برنامه لازم است خود را با آن شرایط هماهنگ کند، چه از بابت مطالعه و چه از نظر اجرا. صداقت و صمیمی‌بودن از فاکتورهای مهم مجری است. این‌که مجری خودش باشد و به تعبیری ظاهر‌سازی نکند، بسیار در موفقیت مجری تاثیر‌گذار است.

وی درباره اجرای برنامه عصر خانواده که روزهای زوج اجرا می‌کند، می‌گوید: همه ما اهل خانواده هستیم و هیچ‌کس جدای از خانواده نیست. اصالت هر کسی به خانواده او و فرهنگی که با آن بزرگ شده برمی‌گردد. به همین منظور در این برنامه به محورهای اصلی خانواده توجه ویژه‌ای داریم. همچنین سعی می‌کنیم اجرای برنامه برای مخاطب مفرح و جذاب باشد.

کتایون درویشی، مجری روزهای فرد برنامه است. وی سال ۷۳ وارد رادیو شد و از سال ۷۷ تاکنون در شبکه‌های مختلف سیما فعالیت می‌کند.

وی هم‌اکنون در شبکه قرآن سیما برنامه خانواده‌محور خانه محبت را نیز اجرا می‌کند. او می‌گوید: فکر می‌کنم از طریق اجرای برنامه‌های خانواده‌محور توانسته‌ام ارتباط خوبی با مخاطبان تلویزیون برقرار کنم.

درویشی می‌افزاید: در برنامه عصر خانواده درباره مسائلی که خانواده‌ها با آنها درگیر هستند، بحث و گفت‌و‌گو می‌شود. ولی تمرکز ما روی نقطه امید خانواده‌هاست. همچنین تاثیراتی که از هم می‌گیریم و به هم می‌دهیم را در برنامه پررنگ مطرح می‌کنیم تا تاثیر فضای عاطفی بین اعضای خانواده بیشتر نمود پیدا کند. مجری موفق اجراهای یکنواختی ندارد.

او در پایان می‌گوید: از طریق برنامه عصر خانواده می‌خواهیم فاصله‌ها را کوتاه کنیم تا کنار یکدیگر بودن را بیشتر تجربه کنیم.

سیما پویا


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.