عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس: حذف وزارت کشور از روند انتخابات، شبهه ها را از بین می برد

عضو هیأت رئیسه مجلس، حذف شدن برگزاری انتخابات از مجموعه وظایف وزارت کشور را عاملی در تامین سلامت انتخابات خواند و گفت: با این اقدام زمینه طرح هرگونه شبهه و ایراد از سوی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی مبنی بر حمایت دولت از جریانی خاص رفع خواهد شد.

حسین سبحانی‌نیا با قدیمی توصیف کردن قانون انتخابات کشور، افزود: هر چه از عمر انقلاب می‌گذرد و ما انتخابات بیشتری را تجربه می‌کنیم، به صورت ملموس‌تری به ضعف‌های این قانون پی می‌بریم، بنابراین ضرورت دارد با در نظر گرفتن شرایط جدید، زمینه رفع ایرادهای موجود در این قانون را فراهم کنیم.

نماینده مردم نیشابور  در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون تجربه برگزاری بیش از ۳۰ دوره انتخابات را داشته، ادامه داد: در همه ادوار به دلیل ضعف‌هایی که در قانون انتخابات وجود دارد، شاهد برداشت‌های متفاوتی از سوی شورای نگهبان، مجلس، دولت، ‌احزاب و گروه‌های سیاسی هستیم که محل اشکال است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه شفاف، ‌روشن و دقیق بودن قانون انتخابات به سلامت انتخابات کمک خواهد کرد، یادآور شد: چنانچه با انجام اصلاحات لازم به قانون جامع و تنقیح شده‌‌ای مطابق با اصول روز که همه قوانین گذشته در آن لحاظ شده باشد برسیم، به طور قطع باید برداشت متفاوت از قانون که ممکن است بهانه به دست دیگران بدهد حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون عزمی برای اصلاح قانون انتخابات وجود نداشته،‌ تاکید کرد: امروز باید به این نقطه برسیم که اصلاح قانون انتخابات امری ضروری است که البته یکی از دلائل تشکیل معاونت قوانین و نظارت در مجلس هشتم انجام اصلاحات مورد نیاز در قوانین و رفع ایرادهای موجود بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم،‌ گفت: ضرورت دارد در این زمینه وزارت کشور، مجلس و شورای نگهبان با هماهنگی لازم، زمینه رفع ایرادات موجود را فراهم کرده تا در آینده کمتر شاهد اختلاف نظرها در برگزاری انتخابات باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت حذف شدن برگزاری انتخابات از مجموعه وظایف وزارت کشور، تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر برگزاری انتخابات در حیطه وظایف وزارت کشور قرار دارد اما الزاما این‌طور نیست که دولت باید برگزار کننده انتخابات باشد.

سبحانی‌نیا حذف شدن برگزاری انتخابات از وظایف وزارت کشور را عاملی در تامین سلامت انتخابات خواند و گفت: از آنجا که ممکن است دولت طرفدار حزب خاصی در انتخابات باشد بنابراین اگر انتخابات از سوی مجموعه‌ای مستقل برگزار شود از هرگونه سوء‌برداشتی پرهیز شده و زمینه طرح شبهه و ایراد از سوی احزاب و گروه های مختلف سیاسی رفع خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بهترین راه اصلاح قانون انتخابات را برگزاری انتخابات از سوی مجموعه‌ای مستقل از سه قوه خواند و تاکید کرد: همان‌طور که در بسیاری از کشورها انتخابات از سوی تشکیلات مستقلی برگزار می‌شود، در ایران هم می‌توان با تشکیل نهادی مستقل، برگزاری انتخابات را به آنان واگذار کرد تا هرگونه شبهه درباره دخالت دولت در انتخابات مرتفع شود.

۱۷۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.