عضو شورای سردبیری روزنامه النهار: اقدام اتحادیه اروپا، علیه لبنان است نه حزب الله

فروردین ۱۴۰۳

معادله به این شکل است: هر کس از حزب الله انتقاد کند یا عملکرد آن را نقد کند، کاری شجاعانه کرده اما سبب تقویت فضایی به سود اسرائیل می گردد و در نتیجه جاسوس دشمن اسرائیلی به حساب می آید

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، میشیل توینی عضو شورای سردبیری روزنامه النهار امروز نوشت: معادله به این شکل است: هر کس از حزب الله انتقاد کند یا عملکرد آن را نقد کند، کاری شجاعانه کرده اما سبب تقویت فضایی به سود اسرائیل می گردد و در نتیجه جاسوس دشمن اسرائیلی به حساب می آید.. در اذهان بعضی دیگر معادله دیگری حاکم است: حزب الله و ایران رودر روی ایالات متحده و اسرائیل می باشند.. و هر کس با این سیاست مخالفت کند خائن و امپریالیست است. اما روابط بین المللی و سیاست خارجی و مصالح منطقه ای به سادگی این دو معادله نیست. عالم سیاست نه حقایق مطلق را درک می کند و نه هیچ گاه پیمان های غیر قابل شکستی مطابق با متغیرهای اقتصادی و سیاسی و دموگرافیک وجود دارد، هر جریانی با هر طرز فکری می تواند یک راهی را پیش بگیرد. کسی که غیر از این فکر می کند، از تحولات پشت پرده مصالح به دور است و نمی داند که در دهلیز پیمان ها و مبادلات استراتژیک بین المللی چه می گذرد. سبب روشن آن نیز چیزی است که در مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک تا به امروز شاهدیم، این ثابت می کند که هیچ پیمان ثابتی برای مصر تا کنون وجود نداشته و هر آن چه رخ داده طرح هایی بوده که با مصالح و توجهات کشورهای خارجی تلاقی داشته است، یعنی هر جا که مصالح ایجاب کند همان طرح پیش می رود. از این جا می توان به سادگی به معادله پیچیده ای که اسرائیل طراح آن بود و به واسطه آن به کشورهای اروپایی برای وارد کردن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی فشار می آورد، پی برد تازه همین هم به این سادگی نیست.

این تصمیم هیچ تاثیری بر سیاست داخلی لبنان و عملکرد حزب الله چه در داخل و چه در خارج نمی گذارد، کما این که هیچ تاثیری بر تصمیم هایی که علیه آن از سوی کشورهای منطقه ای و بین المللی می گیرند نیز نمی گذارد، بلکه تنها کمی فعالیت های حزب الله را سخت می کند. اگر چه همین نیز به هیچ وجه برای حزب الله آسان نیست و نمی خواهد به سادگی از کنار آن بگذرد.

با همه اینها مهم است که از صف بندی ها و اتهام های سخت و حملات سیاسی خارج شویم و ببینیم که نظر مردم نسبت به عملکرد حزب الله در لبنان و سوریه چیست، این بدان معنا نیست که هر کس انتقاد کرد خائن است و سیاست های دشمن اسرائیلی را تقویت می کند. شاید این نقد بتواند یک حس ملی را برانگیزد و همه را به پایبندی به کشور و استقلال و تلاش برای حفظ تمامیت ارضی آن پایبند کند، به هر حال شکی نیست که آن چه رخ داد کاری کاملا خصمانه علیه لبنان بوده است. دشمن اسرائیلی بارها استقلال لبنان را زیر پا گذاشت و بعضی از سرزمین های ما را اشغال کرد و علنا جنگی ویرانگر و همه جانبه را علیه آن انجام داد و حزب الله تنها نیرویی بود که علنا در برابر آن ایستاد و با آن مبارزه کرد. در عین حال حزب الله هم اجازه ندارد بدون هماهنگی با دولت لبنان علیه اسرئیل اعلام جنگ کند و برای خود برنامه و استراتژی جنگ تعریف کند.

امروز حرف اصلی بر این است که چگونه دولت تشکیل شود و در نزدیک ترین زمان ممکن دولتی مستقل به وجود آورد. دولتی که هم به سلاح و موشک هایش پایبند باشد و هم وقت را از دست ندهد و فریب نخورد. بنابر این باید راهی اتخاذ کرد که چنین سیاست بازی هایی بر روند حل مشکل تشکیل دولت تاثیر نگذارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.