عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: علوم انسانی بدون اسلام زنده نیست

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت – ۰۴:۰۰:۴۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: آنچه امروز در تولید علوم انسانی باید دنبال شود، اسلام است، چرا که علوم انسانی بدون اسلام زنده نیست.
به گزارش آریا به نقل ازستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مظفر نامدار با اشاره به چیستی علوم انسانی گفت: علوم انسانی اسلامی پدیده ای است که از معرفت و حکمت سرچشمه گرفته است؛ مبادی اولیه آن تحت تاثیر اسلام است که تلفیقی و تفکیکی نیست.
وی در توضیح جایگاه دین در علوم انسانی اسلامی بیان کرد: چیزی به نام دین وجود ندارد، بلکه ذهنیتی است که به شکل گیری رابطه ای بین علم و سیاست می انجامد. در واقع اسلام و مسحیت مطرح است .
نامدار ادامه داد: آنچه امروز در تولید علوم انسانی باید دنبال شود، اسلام است، چرا که علوم انسانی بدون اسلام زنده نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تبیین جایگاه علوم انسانی اسلامی در کشور تاکید کرد: در حال حاضر در دانشگاه های ما اگر چه اقداماتی سطحی و گذرا صورت گرفته اما تا به امروز شاهد فعالیت جدی در این حوزه نبوده ایم.
وی ایجاد توانایی در زمینه تولید قدرت، ثروت و نظریه را سه عنصر مهم برای تولید علوم انسانی اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که امام خمینی(ره) توانستند با انقلاب اسلامی همه چیز را متحول کنند توانایی این جمهوری در تولید قدرت(تاسیس نظام)، تولید ثروت( مادی و معنوی) و تولید نظریه بود.
نامدار ضمن ابراز امیدواری از برگزاری نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: تولید این علم نیازمند نقشه راهی است که می تواند از دل چنین کنگره هایی استخراج شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تولید علوم اسلامی را به معنای نفی علوم انسانی فعلی ندانست و تصریح کرد: اسلامی سازی علوم فعلی به معنی نفی آن است در حالی که هدف ما تولید علوم انسانی اسلامی نشات گرفته از ذخایر اسلامی است. علوم انسانی برگرفته از غرب هدف خود را دنبال می کند اما ما به دنبال تأسیس علومی هستیم که بتواند نیازهای جامعه اسلامی را پاسخ دهد و تنها در صورتی به هدف خود می رسیم که علوم تولیدی بر مبنای  اصول اسلامی استوار باشد.
وی اسلامی سازی علوم انسانی فعلی را نادرست خواند و افزود: مبادی اولیه و اصول علوم انسانی فعلی هیچ نسبتی با فرهنگ ما ندارد. در واقع، در جامعه ای که فرهنگ آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر یافته، دیگر این علوم کابردی نیست. با رنگ و لعاب دادن به علوم انسانی فعلی، به علم اسلامی دست نخواهیم یافت.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۳۰۱۶۰۰۴۶۶۲۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.