عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی توضیح می دهد: موجودی صندوق توسعه ملی چند میلیارد دلار است – اخبار اقتصادی

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به سوالات نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران،  یادآور شد که او و همکارانش در صندوق توسعه ملی موظف هستند برطبق اساسنامه این صندوق عمل کنند هرچند دیدگاه های برخی کارشناسان با این اساسنامه همخوانی نداشته باشد.
دودانگه تصریح کرد: تا زمانی که تغییراتی در اساسنامه صندوق توسعه ملی صورت نگیرد موظف به اجرای موارد قانونی در اساسنامه فعلی هستیم.
دودانگه در ادامه خاطرنشان کرد: برطبق اساسنامه، بانک های عامل طرف همکاری با صندوق توسعه ملی هستند حال آنکه به گفته وی، هیأت مدیره این صندوق علاقه دارد برای همکاری در بخش منابع از مدل های دیگر به جز بانک ها نیز استفاده کند.
عضو هیأت مدیره صندوق توسعه ملی با بیان اینکه فعالیت این صندوق بر مبنای ارز است، افزود: در اساسنامه قید نشده است که این نرخ را به ریال متصل کنیم.
به گفته وی، بنگاه هایی می توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت کنند که در زمینه صادرات فعال باشند و اولویت نخست این صندوق برای پرداخت تسهیلات ارزی، بنگاه ها و واحدهای تولیدی است که ارز وارد کشور می کنند. او خاطرنشان کرد: از سوی صندوق توسعه ملی به بنگاه هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی داشته باشند تسهیلات تعلق نمی گیرد.
او در پاسخ به سوال یکی دیگر از فعالان اقتصادی درباره تاثیر صندوق توسعه ملی بر افزایش یا کاهش قیمت ارز گفت: صندوق توسعه ملی هیچ تأثیری بر افزایش یا کاهش قیمت ارز ندارد، در حالی که این صندوق نیز به عنوان یکی از عرضه کنندگان اتاق مبادلات ارزی به حساب می آید.
دودانگه در خصوص میران موجودی صندوق توسعه ملی گفت: از ابتدای راه اندازی این صندوق تا به امروز، حدود ۴۱ میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی بوده است که با توجه به پرداخت تسهیلات که تاکنون صورت گرفته، در حال حاضر موجود این صندوق ۳۳ میلیارد دلار است.
وی در ادامه در خصوص میزان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در خارج از کشور نیز گفت: یکی از الزامات صندوق های توسعه در دنیا، توجه به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر است که ما نیز به دنبال این اصل گام بر می داریم. دودانگه اشاره ای به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی صندوق توسعه ملی در خارج از کشور نکرد.
عضو هیأت مدیره صندوق توسعه ملی همچنین درباره استفاده کنندگان از تسهیلات این صندوق توضیح داد: فهرست بنگاه ها و شرکت هایی که تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده اند محرمانه نیست و به زودی مشخصات کامل واحدهایی که از این تسهیلات استفاده کرده اند روی سایت اینترنتی صندوق توسعه ملی قرار می گیرد. دودانگه در خصوص ترکیب استفاده کنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی یادآور شد: در حال حاضر این فهرست را در اختیار ندارم اما به طور قاطع اعلام می کنم که بنگاه های بخش خصوصی درصد بالایی از این فهرست را تشکیل می دهند و میزان استفاده نهادهای عمومی از تسهیلات این صندوق ناچیز است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.