عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با آریا:تامین بودجه پروژه های «مهر ماندگار» غیر ممکن است

 خبر گزاری آریا – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که تامین بودجه  مورد نیاز پروژه های  طرح مهر ماندگار غیر ممکن است گفت: تصمیم در اجرا و یا توقف این طرح  بر عهده رییس دولت است.
 محمد رضا تابش  در گفتگو با آریا،  با اشاره به این که تحقق بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی پروژه های طرح مهرماندگار در شرایط فعلی غیر ممکن است اظهار داشت : بودجه عمومی کشور در سالجاری ۱۴۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که از این میزان نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان  بودجه عمرانی ، ۴ هزار میلیارد تومان بودجه مالی و ۱۰۰هزار میلیارد تومان  بودجه جاری را شامل می شود.
وی افزود : در صورتی که در خوشبینانه ترین حالت نصف این بودجه تامین شود رقم ۷۲ هزار میلیارد تومان حاصل خواهد شد  که در این میان دولت باید نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایا  بپردازد در نتیجه با این حساب ، حتی تامین بخشی از اعتبارات طرح مهر ماندگار از بودجه سالجاری نشدنی است.
تابش در ادامه  با اظهار این که توضیحات محرابیان دستیار ویژه رییس جمهور و همچنین ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص نحوه  تامین بودجه طرح های مهر ماندگار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس  را قانع نکرد افزود: برخی از این طرح ها در پیوست بودجه آمده است و برخی نیز ظوابط فنی و استاندارد و مجوزهای لازم را ندارند و تامین بودجه شان ۱۰ برابر چیزی است که در قانون بودجه آمده است .
 وی با اعلام این که یکی از راه های تامین اعتبارطرح مهر ماند گار از سوی دولت فروش اوراق مشارکت اعلام شده است گفت : این در حالی است که فروش اوراق مشارکت برای این طرح ها با  ابهاماتی همراه است و مشخصا تعیین نشده  اوراق  برای چه پروژه هایی قرار است به فروش برسد .
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: در کل ابهامات و ایرادهای  موجود در اجرای این طرح  از طریق کمیسیون به رییس مجلس اعلام شده است وآقای لاریجانی نیز طی نامه ای ایردات وارده را  به رییس جمهور منعکس کرده اند .
وی با تاکید بر این که تصمیم گیری در اجرا و یا  توقف  طرح مهر ماندگار با رییس جمهور است گفت: در هر صورت اگر دولت بتواند با استفاده از راهکارهای قانونی پروژه ها را به اتمام برساند کار بسیار بزرگ و خوبی است ، اما درصورتی که قانون دور زده شود و یا بودجه طرح ها و پروژه های دیگر در این طرح صرف شود منطقی به نظر نمی رسد و مجلس با آن مقابله خواهد کرد.
بنابر این گزارش دولت در ابتدای سال جاری اعلام کرد پروژه های نیمه تمام در کشور( شامل ۹۰۵ پروژه ) را در قالب طرحی به نام مهر ماندگار تا  پایان کار دولت دهم به بهره برداری خواهد رساند .
در حالی که بودجه مورد نیاز این پروژه ها ۱۷۰ هزار میلیارد اعلام شده است ،  محل تامین اعتبار این رقم محل مناقشه دولت و مجلس است و به گفته نمایندگان مجلس و کارشناسان تامین چنین بودجه ای در شرایط  فعلی اقتصاد کشور دور از دسترس است .
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای با اشاره به اشکالات قانونی مصوبه هیئت دولت به شماره ۲۵۶۷۰۳/ت۴۷۸۲۱هـ که در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته تصویب شده، لغو این مصوبه را که اختصاص بودجه به برخی طرح‌‌های مهر ماندگار مورد تایید قرار گرفته را به دلیل مغایرت با بند ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور اعلام کرده است.
به گزارش آریا ، محل و چگونگی تامین اعتبار مورد نیاز این طرح و همچنین تورم ناشی از  تزریق ۱۷۰ هزار  میلیارد تومان اعتبار جدید به اقتصاد کشور از جمله ایراداتی است که از سوی مجلس بر اجرای طرح مهر ماندگار  وارد شده است . 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.