عضو کمیسیون برنامه و بودجه: ایران خودرو و سایپا با چه هدفی متحد می شوند؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: ایران خودرو و سایپا با چه هدفی متحد می شوند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
ایران خودرو و سایپا با چه هدفی متحد می شوند؟

ممتازنیوز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا گفت: این روش در سراسر دنیا مرسوم است و زمانی که بازار محصولات در معرض تحدید قرار می گیرد و قدرت رقابتی کاهش می یابد، کارخانه های تولید کننده آن محصولات دست به اتحاد استراتژیک می زنند.

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار ممتازنیوز، ضمن بیان این مطلب افزود: چنانچه اتحاد استراتژیک دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در راستای پویایی صنعت و افزایش مزیت های رقابتی باشد مفید خواهد بود اما در صورتی که این اتحاد باعث ایجاد انحصار و ادامه روند کنونی در بازار باشد اقدام مناسبی نخواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که اتحاد دو شرکت یاد شده با هدف پویایی صنعت صورت گیرد موجب افزایش قدرت رقابت این دو خودروساز و ایجاد زمینه حضور آنها در بازارهای جهانی خواهد شد اما اگر این اتحاد باعث ایجاد انحصار شود نتیجه آن تولید با ضایعات و قیمت بالا خواهد بود.
نماینده مردم لالی، هفتگل و مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بازار خودرو در ایران ایزوله شده و مردم ناچار به خرید هر محصولی که توسط خودروسازان داخلی تولید می شود، هستند لذا این اتحاد نباید در راستای ایجاد انحصار باشد.
وی در خصوص نتایج و آثار اتحاد ایران خودرو و سایپا گفت: نتایج این اتحاد بستگی به استراتژی های آن دارد و باید دید هدف خودروسازان از این اتحاد تنوع تولید، افزایش کیفیت و حضور در بازارهای جهانی است و یا تنها برای کسب سود بیشتر دست به اتحاد می زنند.
جلیلی در پایان در خصوص طراحی پلتفرم مشترک توسط دو خودروساز بزرگ کشور خطرنشان کرد: لازمه طراحی پلتفرم وجود یک برند معتبر و شناخته شده در بازارهای جهانی است لذا چنانچه طراحی پلتفرم جدید همانند خودرویی مانند سمند باشد چندان مفید نخواهد بود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.